Skip to main content

De luie lama

een spel van Chirojeugd Vlaanderen vzw
een spel van Chirojeugd Vlaanderen vzw

Over het spel

  • ongeveer 2 uur
  • 0 tot 0 spelers, 6 tot 8 jaar
  • buiten

Uitleg

Vandaag ontmoeten de ribbels de luie lama, een heel gekke figuur die de hele dag ligt te luieren. De luie lama kan namelijk niet al te veel bewegen, hij is altijd moe. Stiekem mist hij het wel om wat actiever te zijn, maar hij weet helaas niet meer zo goed hoe hij dat moet doen. Daarom vraagt hij de ribbels om hulp. Kunnen zij hem vandaag helpen om weer een gewone in plaats van een luie lama te worden?

Uit Dubbelpunt februari 2023

In het kort

De ribbels gaan vandaag met z’n allen samen op pad om de luie lama weer te leren bewegen. Aan de hand van een getekende kaart, met een pad in de vorm van een lama, zal de hele groep een parcours afleggen in de buurt van de Chirolokalen. Op een aantal plaatsen op de kaart staat een figuurtje: daar moeten ze een opdracht uitvoeren voor de luie lama. Als ze dat goed doen, mogen ze verder op hun tocht. Als ze de tocht uitgewandeld hebben, wordt de lama weer actief en hebben ze hun missie volbracht!

 

Materiaal

  • Knutselmateriaal voor een staartje (papier, touw, lijm, crêpepapier…)
  • Knutselmateriaal voor lamaballonnen (ballonnen, stiften, lijm, touw…)
  • Spuitjes, bekertjes/flesjes water
  • Kartonnen lamabord

 

Voorbereiding

  • Stippel een (niet al te lang) parcours uit om te wandelen dat op de vorm van een lama lijkt. Dat kan uiteraard ook bijvoorbeeld enkel de kop of een heel vereenvoudigde figuur met vooral rechte lijnen zijn. Teken dat op een plannetje dat de ribbels straks kunnen gebruiken om de weg te vinden. Verknip die kaart en verstop de stukjes op twee plaatsen op het terrein (zie verder).
    Tip: het kan extra leuk zijn om een app als Strava te gebruiken om het parcours te laten tekenen dat jullie wandelen. Dan zien de ribbels achteraf dat ze echt een lama gewandeld hebben!
  • Spreek af wie van de leiding de rol van luie lama op zich neemt. Hoe meer je in die rol zit, hoe meer de ribbels zullen meegaan in het verhaal en zullen proberen om de luie lama weer actief te maken.
  • Maak een groot kartonnen bord van een lama.
  • Zorg dat je het materiaal voor op tocht vooraf apart legt om mee te nemen.

 

Spelverloop

Het verhaal van de luie lama

Vertel de ribbels het verhaal van de luie lama die zodanig moe is dat hij de hele dag luiert en niet meer voldoende beweegt. Neem hen mee in het verhaal dat de lama daardoor heel triest is en de hulp van de ribbels nodig heeft om weer actiever te worden. Om zijn luiheid te overwinnen, moet hij van de grote lamabaas namelijk de grote lamatocht afleggen, maar dat kan hij helaas niet alleen. Zouden de ribbels het zien zitten om hem te helpen?

 

Het spel bestaat uit twee delen. In het eerste moeten de ribbels ter plaatse enkele opdrachten doen en de stukjes van de lamakaart vinden om nadien in het tweede deel op tocht te kunnen vertrekken.

 

Fase 1: Lamakaart reconstrueren

De luie lama kreeg van de grote lamabaas te horen dat er over het hele Chiroterrein enkele stukken lamakaart te vinden zijn. Omdat hij het belangrijk vindt dat iedereen samen op tocht gaat en dus samen een grote groep lama’s vormt, moeten de ribbels in groep twee belangrijke opdrachten volbrengen. Bij elke opdracht krijgen ze een tip waar er ergens stukjes lamakaart te vinden zijn. Verstop de stukken dus op twee plaatsen op jullie terrein of in jullie gebouw, zodat ze daar gericht kunnen gaan zoeken.


Voor de eerste opdracht moeten de ribbels een lamastaart knutselen. Die hebben ze later nodig bij het spelletje ‘lamastaart prikken’. Het belangrijkste is dat er aan de achterkant een stukje plakband op geplakt kan worden, zodat ze dat later kunnen gebruiken. Verder mogen ze hun fantasie gebruiken. Dat staartje moeten ze meenemen op tocht.

Voor de tweede opdracht moeten de ribbels enkele lamavriendjes maken door ballonnen aan een touwtje te hangen en als lama te versieren. Die lamavriendjes moeten de hele tocht overleven.

Als de ribbels alle puzzelstukken gevonden hebben, kunnen ze de kaart aan elkaar plakken en met hun nieuwe lamavriendjes op pad vertrekken.

 

Fase 2: Op lamatocht!

Nu de ribbels een kaart en allemaal lamavriendjes hebben, kunnen ze samen met de luie lama op pad vertrekken. Ook hier is het extra leuk als je de luie lama echt lui laat zijn, en bijvoorbeeld de ribbels hem moeten overtuigen om de tocht te starten.

Op de kaart staan er hier en daar figuurtjes waar een opdracht bij hoort. De luie lama kent die opdrachten, want hij kreeg de instructies voor zijn tocht. Hieronder vinden jullie wat inspiratie voor mogelijke opdrachten.

Lamastaart prikken: teken op karton een grote lama zonder staartje. De ribbels moeten geblinddoekt elk op hun beurt hun staart (waarop je een stukje plakband hangt) zo goed mogelijk op de afbeelding plakken. Als er minstens x-aantal staarten ongeveer goed hangen, mogen ze verder.

Spuugestafette: lama’s durven weleens te spuwen, en dat mogen de ribbels nu één keer nadoen met behulp van een waterspuitje. Neem de tekening van de lama (vorige opdracht) en zet die op een afstandje van de groep. Verdeel de ribbels in een aantal teams en laat hen estafettegewijs een bekertje water leegmaken door telkens met een spuitje naar de overkant te lopen en op de lama te spuiten.

Beweeg-meer opdrachtjes: laat de ribbels enkele eenvoudige oefeningetjes doen onderweg, zoals tien liedjes zingen om in beweging te blijven, 20 m haasje-over, of 150 keer touwtjespringen (met de hele groep samen).

Lamastaartenroof: elke ribbel krijgt een ‘staart’ (das, kledingstuk…) en het doel is om binnen een bepaalde tijd zoveel mogelijk staarten te stelen van de anderen. Eens je je staart kwijt bent, ligt je eruit. Wie is de beste rover?

Lama-achtervolging: zet vier kegeltjes in de vorm van een vierkant en verdeel de ribbels in twee tot vier ploegjes. Elk ploegje start aan een hoek. Na het startsignaal mag er van elke ploeg een speler beginnen lopen, mooi rond de kegels. Als je terug bij je ploegje bent, vertrekt de volgende. Als bijvoorbeeld Youri iemand van een andere ploeg kan tikken die hij ingehaald heeft, bijvoorbeeld Karim, dan wordt het spel gepauzeerd. Karim gaat dan naar de ploeg van Youri en dan gaat het spel verder. Lukt het een ploeg om alle lama’s in hun ploeg te krijgen?

Vang de lamastaart: in dit tikspel probeert de lama zijn staart te vangen. Alle ribbels gaan naast elkaar staan en houden elkaars hand vast. Ze mogen niet loslaten. Het ene uiteinde van de sliert is het hoofd van de lama, het andere de staart. Maaike is het hoofd van de lama en Gust de staart. Maaike probeert Gust te tikken. Gust mag zich uiteraard proberen te verstoppen tussen de andere ribbels, maar moet handen blijven vasthouden. Als Maaike Gust kan tikken, sluit zij achteraan aan en wordt zij de nieuwe staart. Speel dit meerdere keren zodat iedereen eens de kans gekregen heeft om hoofd te zijn.

1-2-3 lama: de ribbels spelen 1-2-3-piano, maar moeten telkens de positie van een lama aannemen in plaats van gewoon stil te staan. De ribbel die vooraan staat is de grote lama en roept telkens “1-2-3 lama!”.

 

Einde van het spel

Het spel eindigt als de ribbels weer aangekomen zijn bij het beginpunt en bijgevolg de volledige lamatocht succesvol volbracht hebben. De lama vertelt dat hij nu eindelijk niet meer een luie lama zal zijn, maar wel een actieve lama. Om hen te bedanken, heeft hij nog een leuk aandenken voorzien – dat kunnen jullie zelf bepalen. Enkele suggesties zijn een tekening van een lama die ze zelf kunnen inkleuren, een diploma van het ‘luielamateam’, het vieruurtje of een lama-piñata.