Skip to main content

De kant-en-klare muziekquiz

een spel van Chirojeugd Vlaanderen vzw
een spel van Chirojeugd Vlaanderen vzw

Over het spel

  • ongeveer 3 uur
  • 0 tot 0 spelers, 14 tot 16 jaar
  • binnen (en buiten)

Uitleg

Welkom allen! Welkom op deze uitzonderlijk unieke muziekquiz! Op deze pagina’s vind je niet alleen een aantal rondes om een unieke muziekquiz te maken. Nee, je kan onmiddellijk een uitgewerkte powerpoint downloaden! Inclusief links naar muziekfragmenten! En dat is zelfs nog niet alles. Je krijgt er bovendien nog enkele ideeën bovenop om de rondes nog wat op te leuken! En dat allemaal voor de prijs van slechts één Chironamiddag!

Uit Dubbelpunt september 2023

In het kort

Via Wetransfer kan je de quiz downloaden. Verdeel de groep in ploegen en speel de acht rondes. Hou de score bij om te zien welke ploeg wint.

 

Voorbereiding

  • Download de quiz en zorg ervoor dat je die kan projecteren. Verdeel de groep in minstens vier ploegen. Met meer ploegen werken, is aan te raden als je een grote afdeling hebt. Let wel op: de voorbeeldquiz is gemaakt voor vier ploegen.
  • Zet de laptop waar je de beamer mee bedient op dubbel scherm (‘scherm dupliceren’). Sommige links zullen namelijk naar een YouTube-video gaan die de leden niet mogen zien.
  • Zet eventueel materiaal klaar bij de quizmaster.
  • Voor de vertaalronde moet je de tekst van de liedjes nog vertalen met Google Translate. Leg die teksten ook in de buurt van de quizmaster.

 

Materiaal

  • Laptop + beamer
  • Muziekinstallatie
  • Tafel voor de quizmaster
  • Fluitje
  • Flessen met gekleurd water
  • Eieren
  • Klopper
  • Papier
  • Ballonnen
  • Bekertjes
  • Een leuke prijs

 

Spelverloop

Ronde 1: Filmmuziek

Een simpele ronde om op te warmen. De deelnemers krijgen een geluidsfragment te horen en moeten raden uit welke film het komt. Voordat ze mogen antwoorden, moet er één speler naar voren komen en op een fluitje blazen dat voor de quizmaster ligt. Het team dat als eerste blaast, mag antwoorden.

 

Ronde 2: Stop-de-bandronde

Elke ploeg krijgt een fragment waarvan het geluid halverwege wordt uitgezet. Het is de bedoeling dat elke ploeg meezingt met hun fragment. Als het geluid weer aan gezet wordt en de ploeg is nog altijd in het ritme aan het meezingen, dan verdienen ze een punt.

 

Ronde 3: Omkeerronde

Voor deze ronde verstop je als leiding enkele flessen met gekleurd water. De ploeg krijgt een omgekeerd geluidsfragment te horen. (Let op, want dat duurt maar tien seconden en dan wordt het antwoord afgespeeld. Pauzeer voordat dat gebeurt.) Voordat je het fragment laat horen, geef je de groep een kleur. Een ploeg mag pas antwoorden als iemand een fles in de betreffende kleur naar de quizmaster kan brengen.

 

Ronde 4: Bardcoreronde

De fragmenten van deze ronde werden gecoverd met middeleeuwse instrumenten. De ploegen moeten de oorspronkelijke titel raden. Voordat ze mogen antwoorden, moeten ze een ei opkloppen. (Vertel de groep niet dat ze het eigeel van het eiwit moeten scheiden. Eens kijken wie er ooit al eens in de keuken heeft gestaan.)

 

Ronde 5: Emojironde

De powerpoint laat enkele titels van liedjes zien, uitgebeeld in emoji’s. Het is aan de deelnemers om te raden welke emoji’s naar welk liedje verwijzen. Voordat ze mogen antwoorden, moeten ze een vliegtuigje vouwen. Dat moet minstens vijf meter ver kunnen vliegen!

 

Ronde 6: Vertaalronde

Lees de vertaalde teksten voor. De keti’s moeten raden wat het oospronkelijke liedje is. De leden moeten een ballon opblazen in een beker en die tot aan de quizmaster brengen als ze het antwoord weten.

 

Ronde 7: Tiktokronde

Zet een liedje op waar bekende TikTokdansjes op gedanst worden. Alle ploegen dansen tegelijk. De ploeg die het over het algemeen het beste gedaan heeft, krijgt een punt.

 

Ronde 8: Smurfenronde

Voor de laatste ronde gaan we enkele liedjes beluisteren die gecoverd zijn door niemand minder dan de smurfen. De deelnemers moeten weer proberen te raden wat de oorspronkelijke titel is.

De ploeg die als eerste een bekertoren van vier verdiepingen kan maken, mag als eerste antwoorden.

 

Einde van het spel

De ploeg die op het einde van de quiz het meeste punten heeft, wint! Je kan een leuke prijs voorzien, zoals een ingekaderde cd of lp. Je kan die goud spuiten voor extra effect!