Skip to main content

Boevenspel

een spel van Chiro OLV Tongeren
een spel van Chiro OLV Tongeren

Over het spel

  • ongeveer 3 uur
  • 8 tot 20 spelers, 12 tot 18 jaar
  • buiten (grasveld, plein)

Benodigdheden

Politie-kleren, Kaartjes met bivakmutsen, Kaartjes met tralies, Verf, Papier, Skateboard, Borstels, Kegels, Lucifers, Kurken, 2 stoelen, Bom, Blinddoeken, Tegen onrecht tegen kwaad de politie staat paraat 2X alle letters, 6 boevenvoorwerpen (kaartjes: zaag, bivakmuts, koevoet, geldzak, bom, tralie), 6 bijpassende boeven (boeven printen + zelfde voorwerp erbij plakken)

Uitleg

Dit spel is deel van een thema weekend. Wil je graag het hele weekend met alles erop en eraan? Vraag ernaar!

Nu de leden uit de gevangenis zijn kunnen ontsnappen, is het tijd om te vluchten voor de politie!
De groep is verdeeld in 2 groepen. Ze hebben allemaal hetzelfde doel!
Ze zijn namelijk net ontsnapt uit de gevangenis en proberen niet terug gepakt te worden! Er kan
helaas maar 1 groep winnen en uit het zicht blijven van de politie!
 
INKLEDING:
De leiding is verkleed als politie, de leden als boeven.
 
PUNTENSYSTEEM:
°Spelen en opdrachten: 1 bivakmuts = 1 punt
°Vleeshoop: 1 tralie = 2 punten
°Correcte zin : 4 punten
=De groep die op het einde de meeste punten heeft wint
 
HET SPEL GAAT ZO:
Er worden de hele tijd spelen en opdrachten tegen elkaar gedaan, dat de beste mogen winnen!
 
OPDRACHTEN:
°Neus-tekenen: jullie krijgen 1 minuut om per groep zo veel mogelijk boeven te tekenen, met verf,
met je neus
=De groep die op het einde de meest herkenbare boeven heeft, die wint
 
°Vliegende schotel: Er wordt een parcours gemaakt, om de beurt mag er van iedere groep iemand op
de buik op een skateboard gaan liggen, de anderen hebben koevoeten (borstels) vast en moeten de
persoon op ‘de vliegende schotel’ over het parcours duwen, de groep die dat het snelst kan, wint
 
°Gemaskert bal: elke speler moet geblinddoekt op het gezicht van iemand van het andere team een
boevenmasker tekenen. De groep met de meeste mooie boevenmaskers, die wint.
 
°Kruip met heel je team door een A4 papier om te laten zien dat jullie logisch kunnen nadenken. Wie
dit het eerst lukt, die wint.
 
°Dobbel-knuppel. Als boef moet je niet alleen goed kunnen stelen, je moet je ook snel onder de
voeten uit maken. We staan allemaal rond een tafel. In het midden ligt een dobbelsteen en een
krantenklop. Iedereen legt 1 hand op tafel. 1 iemand begint. Hij/zij pakt de dobbelsteen en de
krantenklop. Ze gooit met de dobbelsteen. Is het getal even, dan moet je ofwel zo snel mogelijk de
dobbelsteen wegpakken, ofwel je hand van tafel wegtrekken. Degene met de krantenklop mag dan
op alle handen kloppen. Degene die de dobbelsteen heeft kunnen pakken mag nu de krantenklop. Is
het getal oneven, dan mag niemand zijn hand nog maar 1 centimeter verplaatsen. Iedereen blijft dus
muisstil staan. Als je een fout maakt mag de persoon met de krantenklop, vrije slag doen. (Opletten
voor gewonden)
 
°Als gevangenen tel je je dagen die je nog moet uitzitten. We spelen hoogste streep.
 
SPELEN:
°Corruptieroof: Wie is aangeduid als bandiet? Sleep iedereen van het andere team naar jouw
‘gevangenis’ (stoel) om zo te achterhalen wie de corrupte agent is.
 
°Bommenroof: In het midden ligt een bom. De leden hebben letters. Als jouw letter gezegd wordt, of
er wordt een woord gezegd waar jouw letter in voorkomt. Dan loop je naar het midden om de bom te
pakken voor die ontploft. De bedoeling is om de bom dan zo snel mogelijk achter de lijn van het
andere team te krijgen! We doen niet met tikken, wel met sleuren en trekken
 
°Strakke lijn: Boeven moeten soms door hele kleine openingen kunnen kruipen, om te bewijzen dat
zij dat ook kunnen moeten ze allemaal aan 1 kant gaan staan, in het midden staat iemand met de
benen open, op het fluitsignaal moet iedereen door de benen lopen! Degene die er het laatst
doorgaat moet erbij gaan staan.
 
°Ontsnappingspoging: Iedereen staat verspreid, iemand zegt hoeveel toeren iedereen moet draaien,
dit gaat sneller en sneller. In het midden of ergens op het terrein ligt een flosje. Als het fluitsignaal
klinkt, moet je zo snel mogelijk de flosje pakken.
 
°Ontsnappingspoging 2: 1 groep staat in een afgebakend domein. De andere groep staat op een rij
hiervoor. Om de minuut moet er iemand over dat domein lopen. De andere groep moet ervoor zorgen
dat deze niet kan ontsnappen door die persoon op de grond te houden.
 
10-MINUUTJE:
Om de tien minuten gaat er een alarm af. Over het hele domein liggen er letters verstopt. Deze
kunnen op het einde van het spel een zin vormen en die zin zou nog wel eens veel punten kunnen
opleveren. Als het alarm afgaat, krijgt iedereen 60 seconden om letters te verzamelen.
De zin: ‘TEGEN ONRECHT, TEGEN KWAAD, DE POLITIE STAAT PARAAT’
 
RANDOM:
Iedere groep heeft 6 afbeeldingen van boeven-voorwerpen gekregen. Bij elk voorwerp hoort 1
specifieke boef. Om de zoveel tijd wordt er een boef in het midden van het spel/van de opdracht
gegooid. De bedoeling is dan om met je team het juiste voorwerp op de grond te leggen en er met
heel het team op te gaan liggen. Het team dat dit het snelste kan, wint. Deze groep krijgt dan een
tralie. Deze tralie zelf is 2 punten waard maar je kan deze op het einde van het spel ook wel omruilen
in letters die je dichter bij een juiste zin zouden kunnen brengen.