Skip to main content

Begeleiden van begeleiding

een spel van Chirojeugd Vlaanderen
een spel van Chirojeugd Vlaanderen

Over het spel

  • ongeveer 1 uur
  • 2 tot 10 spelers, 20 tot 0 jaar
  • onbepaald

Benodigdheden

Kladpapieren Bikken Flappen Coachingsmethodieken (zoek ze op de methodiekendatabank)

Uitleg

Samenvatting: 
Deze workshop is bedoeld voor cursustrekkers en evt. ervaren cursusbegeleiding. We zijn ervan overtuigd dat een sterke en hechte begeleidingsploeg altijd een ferme blinker op uw cursus is. Een sterke ploeg lost veel problemen op en speelt goed op elkaar in. Dus we focussen op een goeie coaching en opvolging van de begeleiding. Ook voor ervaren begeleiding, want we verwachten niet dat trekkers alleen verantwoordelijk moeten zijn voor het coachen van de ploeg. Vraag: hoe kom je tot een sterke en hechte begeleidingsploeg? Dit is een workshop die je doet aan het begin van je cursusvoorbereiding. Het is een soort van voorbereidende vergadering waar je praktische maatregelen uit haalt om meteen in de praktijk om te zetten.
 

1. Overloop de workshop

We zien vier pijlers in een sterke begeleidingsploeg:

  1. Een grondige kennismaking van alle begeleiding
  2. Een goeie opvolging van de begeleidingsploeg
  3. Coaching
  4. Ploeg vormen van uw begeleidingsploeg

Die gaan we één voor één overlopen en bespreken. Deelnemers kunnen eventueel zelf aangeven welk van de vier ze belangrijkst vinden, de volgorde van de pijlers kan daardoor evt. veranderen! Doel: een lijst maatregelen per pijler om je cursusploeg sterker te maken.

 

Het is handig als de trekkers al een mooi overzicht hebben van de planning van de voorbereiding. Hoeveel vergaderingen zijn er, wanneer is er een voorbereidingsweekend, enz. De concrete maatregelen die uit deze workshop komen, kunnen dan meteen ingepland worden.

2. Kennismaking! (15’)

Oefening: hoeveel weet jij van je begeleidingsploeg? (5’)

Maak een raster. Schrijf in de eerste kolom alle namen van de begeleiding (en TP). In de volgende kolomhoofden schrijf je volgende titels:

  • Hoe oud is hij/zij?
  • Noem 3 kenmerken van deze persoon die niet-Chirogerelateerd zijn (bv. heeft een kat, studeert voor filosoof, enz.)
  • Hoe komt hij/zij bij deze ploeg?
  • Heeft hij/zij de cursus zelf al gevolgd?
  • Welke cursussen heeft hij/zij al gegeven?
  • Wat zijn zijn/haar sterke punten in het vorming geven?
  • Wat hoopt hij/zij te bereiken door deze cursus te geven?

Probeer in 5 minuten tijd zoveel mogelijk gegevens in te vullen.

Leg nadien alle rasters samen en bespreek:

  • Wie weet het meest? J
  • Als jullie alles samenleggen, weten jullie dan van iedereen iets te vertellen? Over wie weten jullie het minst?
  • Op welke vragen weten jullie de minste antwoorden?
  • Op welke vragen zouden jullie heel graag een antwoord willen weten van alle begeleiding? De vragen kunnen uit dit raster komen, maar je kan er wel andere bijverzinnen. Wat wil je weten?

Denken: wat willen we bereiken? (5’)

In een sterke begeleidingsploeg kennen alle begeleiding elkaar. Feit. Stel dat je op het einde van de cursus kan zeggen: onze begeleidingsploeg kende elkaar echt goed. Aan wat zou je dat allemaal kunnen merken?

Bedoeling van deze denkoefening is dat je tot een stuk of 4 à 5 heel concrete doelstellingen komt, bv. elke begeleid(st)er weet van alle andere begeleiding iets uit zijn/haar privéleven; elke begeleid(st)er heeft elke andere begeleid(st)er minstens twee keer gezien tijdens de voorbereiding; iedereen weet van elkaar wat ze goed kunnen en wat ze willen bijleren in het vorming geven;…

Praktijk: met welke acties en maatregelen zorgen we dat we onze doelen bereiken? (5’)

Zoek nu per doelstelling naar praktische maatregelen om ze te bereiken. Bv. je wil dat alle begeleiding iets weet van elkaar uit zijn/haar privéleven? Dat kan je met een paar laagdrempelige kennismakingsspelletjes voor elke vergadering bereiken. Ga zo concreet mogelijk in deze uitwerking: wanneer doen we dit? Wie zorgt hiervoor? Enz.

3. Opvolging! (15’)

Als trekker wil je graag op de hoogte blijven van de vorderingen van de voorbereidingen, of iedereen goed bezig is met de cursus, of leefgroepbegeleiding al eens is samengekomen, of begeleiding echt bezig is met de cursus, enz.

Als begeleiding wil je graag op de hoogte gehouden worden, herinnerd worden aan je to do’s, weten waar en wanneer de vergaderingen zijn, enz.

Pak een flap. Bedenk welke vragen jullie je stellen over hoe jullie de begeleiding gaan opvolgen en schrijf ze op. (5’)

Voorbeelden om op gang te komen:

  • Hoe communiceren jullie met de begeleiding of hoe communiceert de begeleiding onderling?
  • Hoe zorgen de trekkers ervoor dat de begeleiding ruim op tijd weet wanneer er vergadering is en wanneer er deadlines zijn?
  • Hoe zorg je ervoor dat elke begeleiding een goed overzicht heeft op de cursus, wie waar mee bezig is en wat er allemaal nog moet gebeuren?
  • Hoe weet je tijdig (en wat is tijdig?) wie er wel en niet naar de vergadering komt?
  • Krijgt iedereen zijn taken gedaan?
  • Komen de duo’s samen?
  • Achter wie zijn veren moeten we zitten en wie gaat dat doen?
  • Hoe sturen we tussendoor onze vergaderingen of werkwijze bij? Hoe komen we tussendoor te weten hoe iedereen de voorbereiding vindt?

Maak de vragen concreet. ‘Hoe volgen we de begeleiding op?’ is te vaag. Wat houdt ‘opvolgen’ allemaal in? Wat wil de trekker weten? Wat moet de begeleiding weten?

Kies nu elk om beurten een vraag die jij belangrijk vindt en zoek er samen een concreet antwoord op. Concreet wil zeggen: wie doet wat wanneer en hoe! Ga door tot de tijd op is. (10’)

4. Coaching! (15’)

Wat is coaching?

Laat de deelnemers het zelf eens uitleggen. Begeleiding van de workshop vult aan.

Coachingsmethodieken testen (8’)

Geef iedereen een ander coachingsmethodiekje. Je kan ze gemakkelijk vinden op de methodiekendatabank of bij de CoVo (vorming@chiro.be). Iedereen loopt rond en test zijn of haar coachingsmethodiek uit op de ander. Om de twee minuten klap je in de handen, dan schuif je door naar iemand anders. Wissel vier keer.

Doel is om verschillende methodieken te leren kennen en door oefening te ervaren wat werkt en wat niet.

Welke methodieken vond je leuk? Wat zou werken? Wat zou niet werken? Welke methodieken zou jij kunnen gebruiken op je cursus? Wat zou je ermee willen bereiken?

Hoe kan coaching tijdens de voorbereiding en tijdens de cursus er bij jullie uit zien? (7’)

Maak het concreet: hoe gaan jullie coachen?

5. Ploeg vormen! (15’)

Overloop een lijst met toffe ideeën om je cursusploeg te waarderen, te bedanken, te stimuleren, te enthousiasmeren en de sfeer in de ploeg te bevorderen.

Als je iets hoort waarvan je denkt: ‘super, lijkt leuk om te doen!’, dan sta je recht. Trek streepjes achter elk idee om aan te duiden hoeveel mensen dit leuk vonden. Als er tussendoor al andere ideetjes opkomen: schrijf ze erbij!

Nadien bekijk je al jullie favoriete ideeën.

  • Wat zou je nog kunnen doen? Vul jullie lijstje aan.
  • Welke willen jullie zeker doen? Hoe gaan jullie dit aanpakken?

Veel doen is tof, maar niet mogelijk. Helaas. Beperk je tot een stuk of drie dingen die jullie echt gaan uitvoeren.

 

De lijst:

  • Lekkere drank voorzien tijdens de vergaderingen
  • Poll doen op het einde van de vergadering welke drank volgende keer op tafel komt (maak er geen alcoholische braspartij van…)
  • Idem met hapjes
  • Telkens iemand anders die hapjes voorziet tijdens de vergadering
  • Een etentje vlak na de cursus met de hele ploeg
  • Een zakje snoep geven aan elk begeleidingsduo dat ze pas mogen open doen als ze samen voorbereiden
  • Vergaderen bij begeleiding thuis
  • Vergaderen in het cursushuis en daar spelletjes testen
  • Vergaderen op gekke locaties (er is gratis wifi op de grote markt van Brussel!)
  • Een cursusgadget knutselen dat elke begeleider kan gebruiken tijdens de voorbereiding, bv. een bic met fantasietjes aan, een zweetbandje met tekst op, een gepimpt mapje waar je bundel in kan, enz.
  • Tussentijdse evaluaties waaruit je maatregelen haalt om de voorbereiding beter te doen gaan
  • Een eindevaluatie met tips voor volgende cursus
  • Een bedankingscadeautje voor elke begeleiding aan het begin van de cursus: nu al bedankt!
  • Een tof nieuw stuk spelmateriaal (uit De Banier?!) dat elk duo kan gebruiken voor tussendoorspelletjes
  • Een opener waarbij je bijnamen zoekt voor elke begeleider. De echte namen gebruik je vanaf dan uiteraard niet meer.
  • Samen naar een fuif gaan tijdens het voorbereidingsweekend
  • Interne post voor begeleiding tijdens de cursus om elkaar briefjes te schrijven
  • Samen iets gaan drinken, een cafeetje doen of beter nog: een terrasje
  • Een themavergadering doen met eten in thema, iedereen verkleed, openingsspelletje in thema, enz. (bv. naar aanleiding van een feestdag)
  • Samen koken en eten.
  • Picknicken en buiten vergaderen
  • Samen een filmpje maken in plaats van je vergadering waarbij je elke begeleider voorstelt. Dat kan je gebruiken aan het begin van je cursus.
  • Een uitstap doen met je begeleiding: bowlen, poolen, schaatsen, zwemmen, …
  • ’s avonds ontspannen en de dag nadien samen vergaderen
  • Verjaardagskaartjes sturen naar alle begeleiding die verjaart tijdens de voorbereiding
  • Elke vergadering een foto trekken van jullie ploeg. Nadien kan je die gebruiken in je bedanking.
  • Gotcha onder begeleiding tijdens de voorbereiding. Elke begeleider krijgt een kaartje met de naam op van een andere begeleider. Deze persoon moet je “vermoorden” voor jij zelf vermoord wordt. Daarvoor kan je een waterpistooltje gebruiken. Je neemt het kaartje van jouw lijk over, tot je de laatste bent. Er is slechts 1 regel: er mogen geen getuigen zijn.
  • Een geheim vriendje onder de begeleiding. Op het einde van de cursus maken jullie bekend wie je geheim vriendje was.
  • Als trekker bij elke begeleider langs gaan voor een massage
  • Geef elke begeleider een kaartje die hij/zij kan inzetten voor 5 minuten ontspanning tijdens de cursus voor (naar keuze): hotstonemassage, meditatie, een haarsalon, een non-alcoholische cocktail, samen dansen op toffe muziek, enz.
  • Afscheid met vuur: hout sprokkelen en kampvuur maken en aan het kampvuur evalueren met marshmallows en warme chocomelk
  • Awards geven aan de begeleiding (bv. voor beste verkleedpartij, knapste begeleider, enz.)
  • Speel voor de vergadering telkens hetzelfde spelletje (trivial time? Of iets actiever.) en hou de score bij. Geef tussentijds een gele trui aan wie het hoogst staat. Op de evaluatie doe je de eindspurt en geef je een trofee aan de winnaar.
  • Vergader in een bos
  • Brainstorm over je thema in je materiaalkelder. Zoek meteen goeie verkleedkledij en attributen die je in je verhaal kan verwerken.
  • Daag een andere ploeg uit die op dezelfde avond en locatie als jullie vergaderen voor een spelletje
  • Een vriendenboekje laten rondgaan onder de begeleiding
  • Doe een leefweek met vergaderingen in plaats van een voorbereidingsweekend
  • Doe een vorming in plaats van een vergadering
  • Knutsel samen