Skip to main content

Battle voor Vlaanderen (Student in)

een spel van KLJ
een spel van KLJ

Over het spel

  • ongeveer 2 uur
  • 15 tot 150 spelers, 16 tot 99 jaar
  • het dorp of de stad

Benodigdheden

Geplastificieerd Vlaanderen met nummers # Spel in boekjesvorm # Opdrachten in boekjesvorm # Chronometers/opgeledan GSM's # Borden Vlaanderen 1 Stickers bollen in zwart 100 Stickers bollen in het wit 200 Stickers bollen in het rood Stickers bollen in het geel Stickers bollen in het groen Stickers bollen in het roze Stickers bollen in het blauw Droog pak spaghetti 1 Stoepkrijt 5 Krant 2 Balonnen 3 Touw 1 Lepel 5 Pingpongballetjes 30 Meetlint 2 Bakken 2 Flesje 1 Boek kaarten 1 Dobbelsteen 1 Balpennen 30 Hoepel 1 Mikado (spel) 1 A4-papier 100 Luciferdoosje met lucifers 1 Flesje water 1 Bellenblaas 1 Letterkoekjes 1 Idee 2023 1 oude idee's en helaba's 5 WC papier rol 1 Beschuiten 5 Verfbus 1 stropdas 1 KLJ beker 10 Wasknijpers 50 Bal 1 Ei 5 Wimpels 5 ducktape 1 maatbeker 1 mes 1 vork 1 kroonkurken 20 bezem 1 rietje 5 2 l water fles 1 aardappel 1 Schilmesje 1 nagellak 1 Kleurpotloden bak 1 kaars 1 KLJ ballonnen 30 Koekjes 5

Uitleg

timing

verloop

Wie

x

Locatie inrichten en spel klaarzetten

Begeleiders

19u30-19u45

Onthaal deelnemers

  • Er zitten 5 personen in een team. Zijn er meer dan 50 deelnemers, dan zitten er 6 personen in een team. Zijn er meer dan 100 deelnemers zitten er 7 personen in een team. Zijn er minder dan 25 deelnemers, dan zitten er 4 personen in een team. Zijn er minder dan 10 deelnemers, dan zitten er 3 personen in een team.
  • Iedereen meldt zich aan in een team. Ze krijgen het nummer van hun team op hun hand geschreven.

Begeleiders

19u45

Welkomstwoordje en uitleg spel

  • Welkom op de KLJ student in. 6 studentensteden nemen het tegen elkaar op om de grootste te worden in Vlaanderen. Om te bewijzen dat jullie de sterkste studentenstad zijn, moeten jullie regio gebonden opdrachten uitvoeren. Elke gemeente heeft zijn eigen persoonlijke opdracht.
  • Is een opdracht geslaagd, dan komt jouw kleur op de kaart te hangen op die gemeente.
  • Een opdracht is pas geslaagd als je deze beter, sneller, correcter hebt gedaan dan een andere studentenstad. Je krijgt niet te weten hoe de vorige studentenstad het gedaan heeft dus je moet sowieso keihard je best doen! Jouw gewonnen steden worden bekend gemaakt via onze socials, hou deze dus zeker in de gaten.

 

 

  • Je mag opdrachten weigeren, maar weet dan dat geen enkele andere groep deze nog kan doen.
  • Er zijn grote opdrachten vastgebonden aan de gemeentes waar cursussen en belangrijke evenementen van KLJ doorgaan. Deze zijn extra veel punten waard, maar je krijgt de punten pas nadat elke studentenstad de opdracht volbracht heeft. De beste invulling van de opdracht wint.
  • Jullie krijgen alvast stad x (eigen studentenstad) omdat jullie hier zo talrijk aanwezig zijn. Geen enkele studentenstad kan dat van jullie afnemen.

 

  • Veel succes!

 …

20u00

Start spel

Algemene regels/stappenplan voor begeleiders:

 

STAP 1: vraag hen welke gemeente ze willen doen

STAP 2: kijk op de genummerde kaart welke opdracht hier mee overeenkomt

STAP 3: duidt op het bord de opdracht aan met een zwarte bol (als hier al een zwarte bol hangt kan deze opdracht niet gedaan worden)

STAP 4: zoek het materiaal bij elkaar (als het niet beschikbaar is doordat een andere groep hiermee bezig is, mogen ze een andere opdracht kiezen en verwijder je de zwarte bol)

STAP 5: zeg de opdracht luid en duidelijk 1 keer en start de tijd meteen daarna (je mag de opdracht herhalen, maar dit is dan al binnen hun tijd) (ze mogen de opdracht weigeren, maar dan laat je de zwarte bol hangen, deze opdracht kan niet meer door een andere groep gedaan worden). Het kan zijn dat de tijd pas start als ze echt aan de opdracht starten, dan staat dat vermeld bij de opdracht. Alle andere keren start je direct de tijd na de uitleg.

STAP 6: stop de tijd meteen als ze zeggen dat de opdracht gedaan is.

STAP 7: check of de opdracht echt gelukt is

STAP 8: is de opdracht gelukt? Verander de zwarte bol dan door de kleur bol van de studentenstad. Is de opdracht mislukt? Dan laat je de zwarte bol hangen en kiest de groep een andere gemeente.

STAP 9: noteer de tijd/aantal/ … naast de opdracht

 

 

LET OP:

  • Als het aantal en de tijd worden genoteerd is vooral het aantal dat telt, hoe meer hoe beter. De tijd is voor een ex aequo.
  • Er moet ALTIJD getimed worden, zorg dat je gsm is opgeladen
  • Als je twijfelt of iets mag (zoals het gebruik van een gsm) mag je er altijd vanuit gaan dat dit toegestaan is, buiten als het in de opdracht beschreven staat.
  • Per opdracht mag maar 1 poging gedaan worden buiten als het anders staat vermeld.

 

 Begeleiders

22u00

Einde spel (er mogen geen opdrachten meer ingediend worden, elk team heeft exact 2u om het spel te spelen.) Samen overlopen wat jullie hebben gehaald met de regio.

 

22u30

Speling tot 22u30 om het spel af te ronden als je later bent begonnen, nagenieten en gezellig nog eentje drinken.

 

 

 

  

 

Bijlagen