Skip to main content

Autozoektocht

een spel van KLJ Nationaal
een spel van KLJ Nationaal

Over het spel

  • ongeveer 3 uur
  • 6 tot 25 spelers, 16 tot 35 jaar
  • Dorp/stad
  • hevig

Benodigdheden

- 1 auto per groepje (een groep bestaat 4 +16'ers en 1 leiding OF 5 +20'ers) - Speelgoedautootje - Autokaarten - Opdrachten afgedrukt en opgehangen op de juiste plaats per team - Materiaal voor de opdrachten en het galgje op de kampplaats - Evt. picknick voor als het spel gedaan is

Uitleg

1. Groepsindeling

Elke deelnemer krijgt een blad papier en tekent een auto. Ze tekenen de auto zoals ze zelf willen: rijdend of geparkeerd, in een bos of op straat, tussen andere auto's of alleen, met open ramen of gesloten, een cabrio of een bestelwagen… Als alle tekeningen klaar zijn, geven ze hun tekengerief af en vormen ze zelf groepen van max 5 deelnemers. Er moeten evenveel groepen zijn als het aantal auto's dat de leiding verstopt heeft. Binnen elke groep moet elke getekende auto minstens één gemeenschappelijk kenmerk hebben dat niet voorkomt in de andere groep. Bijvoorbeeld: alle auto's van groep 1 rijden naar de rechterkant van het blad, in groep 2 rijdt geen enkele auto naar de rechterkant van het blad.

 

2. Bepalen wie mag beginnen

Tussen 2 vuren met autokaarten: de groepen verdelen autokaarten over hun groep. In het midden ligt een speelgoedautootje. De begeleiding roept bijvoorbeeld "cilinderinhoud" af. De persoon uit hun groep waarvan zij denken dat die de hoogste cilinderinhoud heeft, wordt naar het midden gestuurd om het autootje te gaan halen en zo snel mogelijk naar het eigen team terug te brengen. Je krijgt enkel het punt van de auto als je ook de hoogste cilinderinhoud had (dan heb je 2 punten). De persoon met de hoogste cilinderinhoud krijgt sowieso 1 punt en de kaart van de andere ploeg. De verliezende ploeg trekt een nieuwe kaart uit de stapel van de begeleiding. Als de stapel op is, worden de kaarten per ploeg geteld. De ploeg met de meeste kaarten, mag als eerste aan de volgende opdracht beginnen.

3. Sleutel vinden

De groep die spel 2 gewonnen heeft, mag beginnen. Ze zitten in een kleine auto die we laten bollen in eerste (opgelet: doe dit op een terrein waar je voor niemand een gevaar vormt en dus zeker niet op de openbare weg!). Terwijl de auto bolt, moeten alle deelnemers zo snel mogelijk één plaats doorschuiven in de auto. Als dit lukt binnen de minuut, krijgen ze de naam van de persoon waar zij hun sleutel kunnen ophalen. Elke groep haalt de sleutel op een verschillende locatie, zoals bij een kampbuur, kookouder, leiding van een andere groep, adres van een winkel/openbare dienst waar jullie de sleutel hebben achter gelaten…

4. Sleutel ophalen + groepen opsplitsen

De deelnemers gaan naar de juiste locatie om hun sleutel op te halen. Bij de sleutel zit ook een brief:

"PROFICIAT!

Jullie hebben de sleutel van de auto gevonden. Nu moeten jullie enkel nog de bijpassende auto vinden, die op een volledige andere locatie geparkeerd staat.

Splits jullie groep in twee. Deel A moet zich gaan verkleden met de kleren uit de kist aan de kerk. Nadat jullie verkleed zijn, vertrekken jullie te voet in noordwestelijke richting. Jullie zullen de locatie van de auto per sms doorgestuurd krijgen van deel B van de groep. Probeer zo snel mogelijk daar te geraken. Pas op! Zorg wel dat de andere groep doorheen de rest van het spel niet ziet welke verkleedkleren jullie aanhebben.

Deel B komt terug naar de kampplaats. Jullie proberen aan de hand van tips de exacte locatie van de auto te vinden. Van zodra jullie de locatie hebben, mogen jullie die via sms doorsturen naar deel A van de groep. Daarna mogen jullie ook zelf vertrekken en zo snel mogelijk aan de auto proberen te geraken.

Aan de auto ligt een papier met verdere instructie van het spel.

Succes en voorzichtig op de baan eh!"

5. Locatie auto's zoeken

De deelnemers uit de B-teams van elke groep komen terug naar de kampplaats. Daar voeren ze opdrachten uit om letters te mogen raden van een Galgje-spel. Elke groep heeft een eigen galg zodat ze niet weten welke letters de andere groep al geraden of gevonden heeft. Per gelukte opdracht mogen ze één letter raden. Als ze de locatie weten, mogen ze dit via SMS doorgeven aan de verklede wandelaars/lifters van hun groep en mogen ze zelf vertrekken om al liftend de plaats van hun auto te bereiken.

6. Auto vinden

De auto's van elk team staan op dezelfde drukke parking maar hoeven niet bij mekaar in de buurt te staan. Als een team op de parking aankomt, moeten ze dus eerst op zoek naar de auto die bij hun sleutel past. Als ze de auto gevonden hebben, maken ze deze open en vinden ze een brief in de auto. Op deze brief staan 6 logo's van winkels/marktkramen. In elk van deze 6 winkels/marktkramen, vinden ze een tip die hen naar de eindlocatie leidt. De tips die KLJ Hoeleden gebruikte, vind je in de tabel hier onder. Als alle raadsels opgelost zijn en de groep de eindlocatie weet, rijden ze hier zo snel mogelijk naartoe.

7. Speleinde

De groep die als eerste reglementair geparkeerd staat op de eindlocatie, wint het spel. Zij worden de rest van de avond bediend door de groep die als laatste toekomt.

 

GROEP 1 (Touran)

GROEP 2 (Valérie auto)

Coördinaten tips

Op auto:

 

 

Op auto:

 

In Kwantum

 

In Kruidvat

NB: 50°

Sarah is 4jaar en is dubbel zo oud als Andrea. Wanneer Sarah 52 jaar is, hoe oud is Andrea dan? Dat cijfer geeft je het eerste getal voor de Noorderbreedte.

 

In AVA

In AVA

NB: 55’

Het tweede getal voor de noorderbreedte vind je in de winkel! Zoek het KLJ-logo

 

In AS Adventure

In Kwantum

NB: 35,98”

Hoeveel zou je in KLJ Hoeleden moeten betalen voor 2 KLJ-sjaaltjes en 1 KLJ-pull van Hoeleden? Dit is het laatste getal van de noorderbreedte.

 

In Kruidvat

In AS Adventure

OL: 4°

Hoeveel kost deze yoghurtbeker in de hema?

Dat geeft je het eerste cijfer voor de oosterlengte.

 

In Zeb

In Standaardboekhandel

OL 54’

De som van de verjaardagen (enkel de dagen) van Valérie, Andreas en Sarah vormt het tweede cijfer voor de oosterlengte.

 

In Standaard Boekhandel

In Zeb

OL: 59,58”

De som van de cijfers van Andreas zijn telefoonnummer als je vanuit het buitenland wil bellen, geeft je het laatste getal van de oosterlengte.

 

 

PROFICIAT!

Jullie hebben de sleutel van de auto gevonden. Nu moeten jullie enkel nog de bijpassende auto vinden, die op een volledige andere locatie geparkeerd staat.
Splits jullie groep in twee. Deel A moet zich gaan verkleden met de kleren uit de kist aan het breugelhuis. Nadat jullie verkleed zijn, vertrekken jullie te voet in noordwestelijke richting. Jullie zullen de locatie van de auto per sms doorgestuurd krijgen van deel B van de groep. Probeer zo snel mogelijk daar te geraken. Pas op! Zorg wel dat de andere groep doorheen de rest van het spel niet ziet welke verkleedkleren jullie aanhebben.

Deel B komt terug naar het KLJ-lokaal. Jullie proberen aan de hand van tips de exacte locatie van de auto te vinden. Van zodra jullie de locatie hebben, mogen jullie die via sms doorsturen naar deel A van de groep. Daarna mogen jullie ook zelf vertrekken en zo snel mogelijk aan de auto proberen te geraken.

Aan de auto ligt een papier met verdere instructie van het spel.

Succes en voorzichtig op de baan eh!

 

 

 

PROFICIAT!

Jullie hebben de sleutel van de auto gevonden. Nu moeten jullie enkel nog de bijpassende auto vinden, die op een volledige andere locatie geparkeerd staat.
Splits jullie groep in twee. Deel A moet zich gaan verkleden met de kleren uit de kist aan het breugelhuis. Nadat jullie verkleed zijn, vertrekken jullie te voet in noordwestelijke richting. Jullie zullen de locatie van de auto per sms doorgestuurd krijgen van deel B van de groep. Probeer zo snel mogelijk daar te geraken. Pas op! Zorg wel dat de andere groep doorheen de rest van het spel niet ziet welke verkleedkleren jullie aanhebben.

Deel B komt terug naar het KLJ-lokaal. Jullie proberen aan de hand van tips de exacte locatie van de auto te vinden. Van zodra jullie de locatie hebben, mogen jullie die via sms doorsturen naar deel A van de groep. Daarna mogen jullie ook zelf vertrekken en zo snel mogelijk aan de auto proberen te geraken.

Aan de auto ligt een papier met verdere instructie van het spel.

Succes en voorzichtig op de baan eh!

 

 

 

 

NB (eerste getal)

Sarah is 4jaar en is dubbel zo oud als Andrea. Wanneer Sarah 52 jaar is, hoe oud is Andrea dan? Dat cijfer geeft je het eerste getal voor de Noorderbreedte.

 

NB (tweede getal)

Het tweede getal voor de noorderbreedte schreven we neer in de winkel! Zoek het KLJ-logo

 

NB (derde getal: …,98”)

Hoeveel zou je in KLJ Hoeleden moeten betalen voor 2 KLJ-sjaaltjes en 1 KLJ-pull van Hoeleden? Dit is het laatste getal van de noorderbreedte.

 

OL (eerste getal)

Hoeveel kost deze yoghurtbeker in de hema?

Dat geeft je het eerste cijfer voor de oosterlengte.

 

OL (tweede getal)

De som van de verjaardagen (enkel de dagen) van Valérie, Andreas en Sarah vormt het tweede cijfer voor de oosterlengte.

 

OL (tweede getal): ….,58”

De som van de cijfers van Andreas zijn telefoonnummer als je vanuit het buitenland wil bellen, geeft je het laatste getal van de oosterlengte.

 

 

NB (eerste getal)

Sarah is 4jaar en is dubbel zo oud als Andrea. Wanneer Sarah 52 jaar is, hoe oud is Andrea dan? Dat cijfer geeft je het eerste getal voor de Noorderbreedte.

 

NB (tweede getal)

Het tweede getal voor de noorderbreedte schreven we neer in de winkel! Zoek het KLJ-logo

 

NB (derde getal: …,98”)

Hoeveel zou je in KLJ Hoeleden moeten betalen voor 2 KLJ-sjaaltjes en 1 KLJ-pull van Hoeleden? Dit is het laatste getal van de noorderbreedte.

 

OL (eerste getal)

Hoeveel kost deze yoghurtbeker in de hema?

Dat geeft je het eerste cijfer voor de oosterlengte.

 

OL (tweede getal)

De som van de verjaardagen (enkel de dagen) van Valérie, Andreas en Sarah vormt het tweede cijfer voor de oosterlengte.

 

OL (tweede getal): ….,58”

De som van de cijfers van Andreas zijn telefoonnummer als je vanuit het buitenland wil bellen, geeft je het laatste getal van de oosterlengte.