Skip to main content

Aquariumspel

een spel van Chiro Schepdaal
een spel van Chiro Schepdaal

Over het spel

  • 0 tot 0 spelers, 6 tot 14 jaar
  • buiten (Best buiten)
  • zwaar

Benodigdheden

- een groot stuk karton voor elke groep waarop ze hun aquarium mogen tekenen - vissen uitgeknipt in papier (elke vis heeft een bepaalde prijs, uitgedrukt in schelpen - schelpen (als betaalmiddel) - per groep een 'vis' die ingevroren is in een ijsblok (rode draad) - lege plastic flessen - een tennisbal - bekertjes - waterballonnen - benodigdheden voor hindernissenparcours - tuinslang - oude (bevroren) t-shirts (aantal afhankelijk van aantal groepen) - water - kommen (aantal afhankelijk van aantal groepen) - sponzen (aantal afhankelijk van aantal groepen) - waterpistolen/spuiten (aantal afhankelijk van aantal groepen) - stukje piepschuim of plastic dat als een vlot blijft drijven op het water

Uitleg

Er zijn in totaal 3 groepen. Het doel is om met jouw groep zoveel mogelijk vissen te kunnen kopen om in je aquarium te plaatsen. Per spel kunnen ze schelpen verdienen en daarmee kunnen ze dan later vissen kopen in de aqua-store (bij de leiding). De vissen hebben wel verschillende prijzen ( = aantal schelpen) De groep die een spel wint, verdient drie schelpen. De tweede groep verdient twee schelpen en de derde groep verdient één schelp.

Rode draad/hengelspel: Elke groep krijgt een vis bevroren in een ijsblok en moet die zo snel mogelijk laten ontdooien. Ze hebben hier de hele namiddag tijd voor. Enkel de groep die hier als eerste in slaagt, verdient extra schelpen.

 

Spel 1

Flessenvoetbal

Benodigdheden: lege plastic flessen, een  tennisbal

Neem voor elke speler een lege plastic fles (zonder dop) en vul die met water. Iedereen staat door elkaar en zet zijn fles voor zich neer. Vervolgens wordt er voetbal gespeeld. De bal moet de andere flessen raken. De speler wiens fles omvalt, mag de fles pas rechtzetten wanneer hij de bal heeft. Het is de bedoeling dat de fles zo lang mogelijk gevuld blijft met water. Wanneer een fles leeg is, mag die speler niet meer mee doen, degene die als laatste nog water in zijn fles heeft, is de winnaar. Het spel wordt moeilijker met twee of meer voetballen of als je de voetbal vervangt door een tennisbal. 

Spel 2

123 santé

Benodigdheden: bekertjes

Dit spel is een variant op 1 2 3 piano. Er staat één speler, 'de dorstige', tegen de muur. Alle anderen staan met twee bekertjes gevuld met water aan de startlijn. De dorstige staat met zijn gezicht naar de muur en roept 'één twee drie, santé'. Op dat moment drinken de andere spelers een slok water, lopen zo ver mogelijk vooruit en blijven dan staan. De bedoeling is dan om niet meer te bewegen en het water niet uit te spuwen. De dorstige draait zich dan om en kijkt of er iemand beweegt. Wanneer hij of zij iemand opmerkt, moet die de bekertjes over zijn/haar eigen hoofd uitkappen en opnieuw met volle bekertjes achter de startlijn beginnen. Als je bij de dorstige bent, moet je de bekertjes over hem/haar leeg gieten en ben je de winnaar van het spel.

Spel 3

Waterbenen

Benodigdheden: waterballonnen, benodigdheden voor hindernissenparcours

Ook voor dit spel maak je een parcours met een aantal hindernissen. Geef elke speler een  waterballon. Alle spelers staan op een rij. Klem de ballon tussen je benen en probeer zo vooruit te springen. Iedereen probeert zo snel mogelijk het parcours af te leggen.

 

Spel  4

Waterhoogspringen

Benodigdheden: tuinslang

Leg de tuinlang op een bepaalde hoogte, bijvoorbeeld op een krukje. Zet de kraan aan en spring alleen (ook leuk: samen) over de waterstraal. Als dit lukt, leg je de straal hoger. Of andersom, probeer er onderdoor te kruipen (‘tijgeren’), zonder dat je nat wordt.

Spel  5

De race met het bevroren T-shirt

Benodigdheden:  3 oude T-shirts


Maak een paar uur van tevoren een aantal oude T-shirts nat en leg ze in de vriezer (eventueel opgevouwen). Als de T-shirts
bevroren zijn, deel je ze uit aan de kinderen. Wie het eerste zijn of haar T-shirt heeft aangetrokken, heeft gewonnen. Daarna is het natuurlijk voor alle kinderen lekker koel in dat net ontdooide T-shirt . Tip: je kunt de T-shirts ook in een diepvrieszakje (formaat groot) gevuld met wat water invriezen.

Spel 6

 Geef het water door

Benodigdheden: bekers,water
De kinderen hebben allemaal een beker (van plastic of van papier) met water. Ze staan in een rij achter elkaar. Het kind vooraan in de rij blijft vooruit kijken en giet zijn of haar beker naar achteren leeg. Het kind daarachter moet dit water opvangen in zijn of haar beker en doet vervolgens hetzelfde.

Spel 7

Het schelpentenenspel

Benodigdheden: 3 kommen, schelpen
Vul drie kommen met water en leg in elke kom een aantal schelpen.  Van elke groep loopt er om de beurt iemand naar de kom en probeert met de tenen een schelp uit de kom te halen. Probeer binnen de vijf minuten zoveel mogelijk schelpen te verzamelen.

Spel 8

Spons doorgeven

Benodigdheden: 3 sponzen
De kinderen gaan op hun rug liggen met hun benen omhoog. Je maakt een spons goed nat en het eerste kind klemt de spons tussen zijn of haar voeten. Nu geeft hij of zij de spons door naar het volgende kind, dat de spons ook weer met zijn of haar voeten moet pakken. Gegarandeerd pret want de kinderen worden natuurlijk kletsnat!

Spel 9

Meneer vis, hoe laat is het?

Benodigdheden: 3 waterpistolen/spuiten
Een heel leuk spelletje om met een groepje kinderen te doen. Je hebt hiervoor waterpistolen en/of bekertjes water nodig. De kinderen staan aan 1 kant van een plein of grasveldje. De leidsters  aan de andere kant. De kinderen vragen: 'Meneer vis, hoe laat is het?' Als de leidsters zeggen: '3 uur', dan zetten de kinderen 3 grote stappen dichterbij. Als de leidsters '5 uur' zeggen, zetten de kinderen 5 stappen, enzovoorts. Dit doen ze tot de leidsters ineens zeggen: 'Tijd om je nat te maken!' De leidsters rennen dan achter de kinderen aan om ze nat te spuiten.  Wie geraakt wordt, valt af.

Spel 10

Zinkend vlot

Benodigdheden: Kom , stukje piepschuim of plastic dat als een vlot blijft drijven op het water, schelpen.
Spelregels: Laat het vlotje drijven op het water. De 3 groepen  krijgen een  aantal schelpjes. Om beurt leggen ze een schelp  op het vlot tot het zinkt. De persoon van de groep die het laatste schelpje legt dat een schipbreuk veroorzaakt, krijgt de hele lading schelpjes. De andere hebben niets, dus in dit laatste spel kunne nog extra schelpen door één groep worden gewonnen.