Skip to main content

Alles mag kapot

een spel van KLJ
een spel van KLJ

Over het spel

  • ongeveer 3 uur
  • 4 tot 99 spelers, 14 tot 99 jaar
  • buiten (plein)

Benodigdheden

Plastic zak per speler (restafval, pmd, …) Eén telefoongids per team Touw (macramé) Ballonnen Kartonnen of plastic zeilen per team om afval en scherven op te vangen Minimum één katapult per team 5 wijnglazen, vazen of kommen per team Flesjes, capsules of iets dat gemakkelijk breekt Verf, één kleur per team Roos, of groot stuk karton per team steentjes of knikkers +50 borden die kapot mogen 1 panty per speler 1 ei per speler 1 vlag per team

Uitleg

Alles kapot maken, dat is het opzet van dit spel. We halen onze oude borden uit de kast en doen er knotsgekke dingen mee. Wat dacht je bijvoorbeeld van bord-bowling of bord-petanque? En een telefoonboek kapotscheuren, zou dat makkelijk zijn?

We spelen verschillende spelen waarin alles kapot magHet winnende team van elk spel krijgt vervolgens echte borden. Deze borden mogen nog niet stuk, ze moeten heel blijven tot het finalespel. In dat finalespel spelen we tot slot spelletjes zoals bord-bowling, bord-petanque, kleiduifschieten en bord-schietkraam. 

  • SPELVOORBEREIDING

  • Oude Borden

Voor het spel hebben we heel wat borden nodig. Koop hier zeker en vast geen nieuwe voor aan, maar gebruik oude borden die ook echt kapot mogen. Verzamel na het spel alle scherven. Zorg ervoor dat niets op het terrein blijft liggen. Tijdens een volgende activiteit kan je met de scherven bijvoorbeeld een mooie mozaïek maken.  

  • Materiaal klaarleggen 

Zorg ervoor dat al het materiaal klaarligt vooraleer de activiteit begint. Maak per deelnemend lid een plastic zak waar gaten inzitten om armen en hoofd door te steken. Kleur vervolgens op een groot stuk karton een roos en geef elke cirkel een score. Daarbij is de binnenste cirkel bijvoorbeeld 50 punten waard en de buitenste slechts 10. Leg misschien ook een grote plastiek op de grond. Zo heb je achteraf minder verzamelwerk als je de scherven moet opruimen.  

 

 

SPELVERLOOP

 

Groepsindeling  

 

Geef alle spelers een plastic zak waar ze hun armen en hoofd kunnen doorsteken. Plaats de spelers in een afgebakend terrein. Op het fluitsignaal mogen de spelers de plastic zakken van anderen hun lijf scheuren. Als je zak helemaal kapot is, moet je het spel verlaten. De afvallers zullen systematisch in groepjes verdeeld worden. De speler die eerst afvalt zit in team 1, de speler die als tweede afvalt zit in team 2, enzovoort.  

 

Opdrachten 

 

Eenmaal de teams verdeeld zijn, beginnen de spelen waar borden mee te verdienen zijn. Als je met vier teams werkt, kan je per spel werken met volgende prijzen: het winnende team krijgt vier borden, het tweede team krijgt er drie, het derde team krijgt er twee en het laatste team krijgt er nog één. 

  • Telefoonboek scheuren  

Elk team heeft een telefoonboek in zijn kamp liggen. Elke speler heeft ook een touw met daaraan een ballon aan zijn been hangen. Op het fluitsignaal moeten de spelers van het ene team het telefoonboek van een ander team proberen kapot te scheuren. Als jouw ballon kapot getrapt wordt, dan moet je terug naar je kamp om een nieuwe ballon te halen. Het team waarvan het telefoonboek als laatste overblijft, wint.  

  • Kleur de roos  

Elk team heeft een roos in zijn kamp staan. De teams krijgen flesjes, capsules of ballonnen gevuld met verf in een bepaalde kleur. Die voorwerpen moeten ze in een ander kamp op de roos gooien. Elk lid heeft ook een sjaaltje in zijn broek zitten. Als dat sjaaltje eruit wordt getrokken, moet je terug naar je kamp gaan om opnieuw te beginnen. Als de leiding fluit, is het spel gedaan. De punten op de rozen worden achteraf geteld. Het team met de meeste punten wint. Je kan de roos ook vervangen door een leeg karton. Het team dat dan zijn kleur over het grootste oppervlak kan verspreiden, wint.  

  • Katapulteren  

Elk team heeft vijf vazen, wijnglazen of kommen op een rij staan in hun kamp. Elke ploeg heeft ook een doos met knikkers. Nu moet iedere ploeg proberen de vazen van de andere teams kapot te maken met een katapult. Jouw vazen moeten zo lang mogelijk heel blijven. Voor de vazen is een lijn getrokken. Je moet achter deze lijn blijven als je wilt katapulteren. Je mag telkens maar één knikker meenemen uit je eigen kamp om een poging te wagen. Het team met het minste aantal kapotte vazen wint. Let op de scherven. Zorg ervoor dat de spelers de afbakening respecteren!  

  • Eieren kloppen  

Elke deelnemer krijgt een panty met een ei in. Die panty moeten ze op hun hoofd zetten. Elk team krijgt ook een vlag. Als de leiding het fluitsignaal geeft, moet elk team de vlag van een ander team veroveren zonder dat het ei in de panty kapotgaat. Is je ei toch stuk, dan val je af en moet je aan de kant gaan zitten. Als je ei kapot wordt geklopt terwijl je de vlag vasthebt, dan laat je de vlag op die plek liggen. Het team dat als eerste een vlag van een ander team in zijn kamp krijgt, wint.  

 

 

  • SPELEINDE

  •  

Het team dat tijdens de opdrachten de meeste borden verzamelde, heeft een groot voordeel tijdens het finalespel, want dat finalespel wordt gespeeld met de gewonnen borden. Je kan kiezen uit onderstaande spelletjes. Kies de leukste eerst, want als de borden kapot zijn, is het spel gedaan. Per opdracht kan je punten uitreiken. Wie na alle spelletjes de meeste punten heeft, is de uiteindelijke winnaar. Let op dat bij elk spel het speelterrein leeg is en laat de spelers de borden gooien achter een afgesproken punt.  

 

Opdrachten eindspel 

  • Bord-bowling  

Leg of zet de borden recht, bijvoorbeeld in los zand. Doe dat in een driehoek, net zoals je kegels plaatst bij een spelletje bowlingElk team mag beurtelings met een bord naar de borden of kegels gooien. Het team dat de meeste borden of kegels kan breken, wint. 

  • Kleiduifschieten  

De spelleider gooit een bord in de lucht. Elk team moet het bord proberen te raken als het nog in de lucht hangt. Dat is moeilijker dan je denkt. Let op voor vliegende scherven en zorg dat het speelterrein vrij is!  

  • Bord-petanque  

Speel petanque, maar vervang de ballen door borden. Gooi een balletje of bord als punt waar je op moet mikken. Het team dat het dichtste bij het balletje geraakt, wint.  

  • Bord-schietkraam  

Dit spel heeft wat weg van bord-bowling. Leg of zet de borden willekeurig recht, verspreid over het terrein. Laat de teams van achter een lijn gooien. Het team dat de meeste borden kan raken, wint.