Skip to main content

Kom jij bij de werkgroep Communicatie?

Nationaal

10 december 2024

Wat doet de werkgroep Communicatie?

De werkgroep Communicatie staat in voor drie pijlers voor het nationaal +16-ledeninitiatief in 2026, namelijk promo, grafische vormgeving en communicatie op het terrein. De werkgroep wordt opgevolgd door een vrijwillige eindverantwoordelijke (VE) die deel is van de kerngroep en een verantwoordelijke beroepskracht van team Communicatie.  

De kerngroep bestaat uit 5 vrijwilligers, een VE en een begeleidende beroepskracht. 

De eerste pijler: promo

Een nieuw nationaal +16-ledeninitiatief vraagt om veel promotiemateriaal, zowel digitaal als offline. Samen met de VE werk jij onderstaande zaken uit:  

  • Offline promomateriaal: 

    • (Digitale) flyers;

    • (Digitale) affiches;  

    • Gadgets;

    • Zichtbaarheidsmateriaal (bv. banners, vlaggen, borden, wegwijzers, tentjes …).

  • Digitaal promomateriaal  :

    • Aanzet tot een sociale mediaplanning en sociale mediacontent voor Instagram, Facebook en TikTok, rekening houdend met de grote verandering van het nieuwe initiatief;

    • Uitwerken van scripts voor TikTok en Instagram reels;

    • Uitwerken van scripts voor video’s op YouTube;

    • Fotomateriaal maken (fototoestellen worden steeds beschikbaar gesteld door KLJ Nationaal).

De tweede pijler: grafische vormgeving

Voordat er promomateriaal ontwikkeld kan worden, moet er een passende huisstijl bestaan voor het nationaal +16-ledeninitiatief. Samen met de andere werkgroepsleden denk je na over grafische vormgeving en doe je aanzet tot:  

  • Een passende huisstijl (kleurgebruik, typografie, logo, slogan, plaatsing van het logo en de slogan, fotostijl en watermerk, grafische elementen);

  • Een mascotte;

  • Stickers;

  • Een begin- en eindbeeld voor reels en video's.

De derde pijler: communicatie op het terrein

Om het nationaal +16-ledeninitiatief in goede banen te leiden, moeten alle afspraken en richtlijnen op het terrein duidelijk zijn. De werkgroep Communicatie ontwikkelt materiaal om de communicatieflow op het terrein zo goed mogelijk te laten verlopen. Dit omvat o.a.:  

  • De ontwikkeling van een mooie toegangspoort aan de hand van de huisstijl (bv. zoals bij Pukkelpop);

  • Het ontwikkelen van bewegwijzering (bv. (fiets-)parking, camping, podiumnamen, toiletten, nooduitgang, eetstanden, kassa, gsm-oplaadpunten, EHBO-stand, rook- en vapezones, merchandise, plattegrond, infopunt, rolstoeltoegankelijkheid …);

  • Het ontwikkelen van communicatie voor op digitale schermen (bv. naam van de volgende artiest, reclame, informatie, het KLJ-noodnummer, menu, oordopjesverwittiging, sfeerfoto’s …);

  • Het ontwerpen van drank- en eetbonnen;

  • Het ontwerpen van banners en versiermateriaal in de huisstijl.

Wat wordt er van jou verwacht?

  • Je hebt een grote interesse in marketing.

  • Je bent aanwezig op elke vergadering, maar natuurlijk kan er altijd iets tussenkomen. Mits een verwittiging hoeft dit geen probleem te vormen. 

  • De vergaderingen vinden om de twee maanden ’s avonds plaats, maar kunnen indien wenselijk ook op een ander moment van de dag plaatsvinden. Hoe dichter bij het nationaal +16 ledeninitiatief, hoe meer kans dat de vergadering maandelijks of tweewekelijks plaatsvindt.  

  • Het engagement loopt van januari 2025 tot mei 2026.  

  • Jij bent onmisbaar (!) op het nationaal +16-ledeninitiatief zelf om dit grootse evenement in beeld te brengen.  

  • Je komt gemaakte afspraken binnen de afgesproken termijn na.  

What's in it for you?

1. Een onvergetelijke ervaring op het nationaal +16-ledeninitiatief

  • Fun, fun, fun!

2. Begeleiding op maat 

  • Je wordt ondersteund door het beroepskader van KLJ en je eigen verantwoordelijke beroepskracht. 

  • Je krijgt kansen om zelfstandig taken uit te proberen en te experimenteren met de coördinatie van een groot evenement. Uit fouten kan je leren! 

  • Je krijgt duizenden schouderklopjes, want we zijn je nu al o zo dankbaar! 

3. Materiële ondersteuning 

  • Je krijgt een Omniumpolis voor je wagen als je in opdracht van KLJ rijdt.  

  • Je wordt uitgenodigd voor het bedankingsmoment voor het nationaal +16-ledeninitiatief en het nationaal bedankingsmoment van KLJ. 

4. Financiële tegemoetkoming 

  • Je vervoerskosten worden terugbetaald.  

5. Competenties die je verwerft 

  • Je leert netwerken en ontmoet veel KLJ’ers.  

  • Je leert hoe je grote evenementen organiseert en coördineert.  

  • Je leert werken in groepsverband.  

De jaarplanning

  • Vanaf januari 2025 komt de werkgroep Communicatie om de twee maanden samen.   

  • Dinsdag 7 april 2026 - vrijdag 10 april 2026: Opbouw van het nationaal +16-ledeninitiatief. 

  • Vrijdag 10 april 2026 - zondag 12 april 2026: Nationaal +16-ledeninitiatief. 

  • Zondag 12 april 2026 - maandag 13 april 2026: Afbraak van het nationaal +16-ledeninitiatief. 

  • Evaluatievergadering (datum nog te bepalen).

  • Bedankingsmoment: 9 mei 2026.

Interesse of nood aan extra info?

Ben je geïnteresseerd of zit je nog met vragen? 

Stuur naar Charlotte