Skip to main content

De beste ledenbindingsacties van 2020: laat je inspireren!

Nationaal

15 juli 2021

Jaarlijks verzamelt KLJ de beste ledenbindingsacties voor de KLJ-trofee. Hieronder vertellen de beste afdelingen uit elke regio over hun actie. Laat je inspireren en doe ook het hele jaar door aan ledenbinding.

KLJ Ertvelde heeft hun eigen team ledenbinding en ging met de Nationale KLJ-trofee lopen!

Elk bestuursjaar stellen we een team ledenbinding aan. Dit team bestaat meestal uit drie creatieve leiding. Samen maken ze doorheen het jaar toffe rode draad-spelletjes en zorgen ze voor een leuke sfeer onder de leden.

  1. KLJ Ertvelde goes online. Tijdens de lockdown in maart hebben we vervanging voorzien voor de KLJ-activiteiten. We hebben hiervoor een aparte Facebookgroep aangemaakt waarin we elke zondag een challenge postten voor de leden. Dat waren opdrachten zoals een eigen optische illusie maken, het geluid raden, een gedicht/ liedje maken enzovoort. De winnaar heeft een beker gewonnen die we coronaproof aan huis hebben gebracht.
  2. Meisjes vs. jongens (op kamp). Op kamp zorgen we altijd voor een rode draad-spel. Dit jaar daagden we de jongens en de meisjes uit om het tegen elkaar op te nemen. Hiervoor hebben we een lijst gemaakt met allemaal opdrachtjes. Het was de bedoeling dat ze zo snel en zo veel mogelijk opdrachten uitvoerden om hogerop te komen in het scorebord. Wanneer ze tijdens een vrij moment de opdracht konden vervullen, kregen ze een “filmticket”, want het thema van ons kamp was “film”. Wie aan het einde van het kamp de meeste filmtickets kon verzamelen, won het spel.
  3. Fluohesjessysteem + opvolging aanwezigheden. In onze KLJ hechten we veel belang aan veiligheid. Onze leden kregen vorig jaar een fluohesje van onze KLJ cadeau van de Sint. We bedachten daarna een systeem om onze leden zo veel mogelijk aan te sporen om met een fluohesje naar de KLJ te komen. Wie toekomt met een fluohesje aan, kreeg een punt. Bij 5 punten konden ze een gratis drankje/zakje chips krijgen. Door de corona-epidemie is dit niet lang kunnen doorgaan. Voor dit jaar behouden we hetzelfde systeem maar komt er een zelfgemaakt ganzenbord. Per keer dat ze een fluohesje aanhebben als ze naar de KLJ komen, mogen ze een vakje vooruit. Ook hier krijgen ze om de 5 vakjes (5 keer aanwezig op KLJ + fluohesje aan), een gratis drankje of zakje chips. Wie dan op het einde van het jaar het meest naar de KLJ gekomen is en steeds een fluohesje aan had, wint een kleine prijs.
  4. Steunbericht naar alle leden en leiding. Het zijn voor iedereen moeilijke tijden. Om onze leden en leiding te steunen en te tonen dat we er voor hen zijn, stuurden we hen allemaal een berichtje met de boodschap: “Liefste leden/ leiding van KLJ Ertvelde , de leiding wenst jullie heel veel succes met de aankomende toetsen, examens, lessen of werk. We zijn heel blij dat we met jullie op kamp kunnen. Wij kijken er alvast heel erg naar uit! Wij missen jullie heel hard en hopen snel op leuke KLJ-activiteiten met jullie <3. Hou de moed erin! Vele kussen en knuffels van de leiding xxx”
  5. Ledenbrievenbus. We vinden het belangrijk dat leden inspraak kunnen krijgen in bijvoorbeeld de activiteiten die we doen. We maakten een brievenbus voor de leden. Die bevindt zich in ons lokaal. Elk lid dat een idee heeft, kan er iets in kwijt. Ook leden die het wat moeilijker hebben of zich niet goed voelen op de KLJ, kunnen dat kwijt. Dit kan volledig anoniem, zodat we deze onderwerpen ter sprake kunnen brengen bij onze leden, met als doel dat iedereen zich goed voelt in onze KLJ.
  6. KLJ Ertvelde op TikTok. TikTok is populair bij de jeugd. We maakten een TikTok-account aan waarop al onze leden en leiding filmpjes konden plaatsen van bijvoorbeeld op kamp.
  7. Cluedo. Voor de -16 hadden we een leuk cluedospel uitgevonden waarbij iemand van de leiding was vermoord door een medeleiding op onze ontbijtmandenverkoop. De leden moesten te weten komen wie de moordenaar was, met welke wapen en op welke plaats de moord gebeurde. Dit spel hadden we eerst ontworpen voor op onze KLJ zelf. De leden moesten QR-codes zoeken die ze dan moesten scannen. Achter de codes stonden opdrachten die ze moesten uitvoeren om een tip te kunnen verdienen. Wanneer de tweede lockdown werd aangekondigd wouden we dit spel niet opgeven. Zo postten we elke zondag een opdracht online waarvan de leden een foto/filmpje moesten maken en doorsturen. Zo konden ze tips verzamelen en het raadsel virtueel oplossen!
  8. Sinterklaaspakket. We maakten voor alle leden een Sinterklaaspakket met heel wat lekkers in zoals koekjes, chocolade een lolly, chocolademelk, een sleutelhanger van onze KLJ en een doe-boekje. Dit staken we bij elk lid en leiding in de brievenbus. Zo konden onze leden toch genieten van het Sinterklaasgebeuren dat we normaal zouden vieren op de KLJ. In het doe-boekje staan er tal van opdrachten, knutselactiviteiten, receptjes…
  9. The Masked Singer. Ook tijdens de tweede lockdown wouden wij als KLJ niet stilzitten. Zo hebben wij het programma ‘The Masked Singer’ nagedaan voor onze plus 16. Elke vrijdagavond kwam er een aflevering online waarin onze kandidaten (oud-leiding, schepenen, ouders...) verkleed een liedje zongen. Na de aflevering hadden de leden de tijd hun favoriete masked singer door te stemmen naar de volgende ronde en hun vermoedens over wie de masked singers zouden kunnen zijn, door te sturen. Op zaterdag werd dan bekend gemaakt wie de minste stemmen kreeg om door te gaan naar de volgende aflevering en werd de identiteit van die zanger ontmaskerd. Het lid dat de meeste masked singers juiste raadde won het spel, de masked singer die het langst werd doorgestemd won van de andere singers. Af en toe werd er een special guest ingestoken. Wie raadde wie de special guest was kon een bonuspunt verdienen. Dat werkte echt wel als boost. Ondertussen heeft KLJ Kluizen toestemming gevraagd om ook ‘The Masked Singer’ met hun leden te spelen en zijn zij hier ook met van start gegaan!
  10. The Masked Dancer. Ook voor onze -16 hebben wij in de tweede lockdown niet stilgezeten. Voor hen maakten wij een variant op The Masked Singer namelijk The Masked Dancer. Elke zondag kwam er een aflevering online met de dansers (plussers, leiding...). De danser die het meest werd ontmaskerd moest het spel verlaten. Zijn/haar identiteit werd dan aan de groep bekend gemaakt. Er konden ook bonuspunten verdiend worden wanneer de leden wisten op welke plaats de danser danste. Het lid met de meeste punten won het spel.
  11. Verlicht-je-huis. Omdat we momenteel door een donkere en moeilijke periode gaan, wouden we een beetje licht naar de buitenwereld brengen. Ook omdat het thema van dit jaar van de jeugdraad ‘gezelligheid binnen en buiten de KLJ’ was, wouden we tonen dat KLJ Ertvelde er voor iedereen is. Zo hebben we aan onze leden gevraagd om de buitenkant van hun huis te verlichten. Hiervan moesten ze een foto nemen of een filmpje maken en doorsturen.
  12. Dag van de Jeugdbeweging. Op de Dag van de Jeugdbeweging hebben wij onze leden gevraagd een foto te sturen met zo veel mogelijk keer het woord ‘KLJ’ in verstopt. Op die manier werden ze aangezet samen met hun uniform naar school te gaan. Het lid met de foto met de meeste keer het woord KLJ in verstopt won de challenge!
  13. Kampaandenken. Op het einde van ons kamp zorgen we altijd voor een kampaandenken zodat de leden met een gelukkig gevoel kunnen terugdenken aan het kamp. Dit jaar gaven we een badge met het kampthema en het jaartal voor op het sjaaltje, een groepsfoto van onze gala-avond (+16), laatste avond (-16) en een blauw washandje met KLJ Ertvelde op gedrukt.
  14. Communie- of lentefeestkaartjes. Leden die hun eerste of plechtige communie of lentefeest vieren, krijgen van KLJ Ertvelde een kaartje en een klein cadeautje, bijvoorbeeld een KLJ-vlaggetje om aan hun fiets te hangen.
  15. Verjaardagskalender. Bij het binnenkomen van ons lokaal hangt er een kalender. Elk lid mag zijn naam schrijven op de dag waarop hij/zij jarig is. Op die manier proberen wij de leden met elkaar te verbinden. Altijd leuk wanneer je verjaardagswensen krijgt van je medeleden en -leiding!
  16. Samenwerking sociale media. In dit coronajaar hebben ledenbinding en sociale media de koppen samen gestoken om de leden te blijven entertainen tijdens de eerste lockdown. Ledenbinding creëerde KLJ-dilemma’s die men verwerkte in foto’s. Sociale media postte dit op de KLJ-pagina en op Instagram in verhaalvorm. Leden konden dit dan screenshotten, hun dilemmakeuzes aanduiden, reposten op hun story en ons taggen. Sociale media postte dan hun antwoorden op ons verhaal. Dit concept sloeg echt wel heel hard aan, er was veel interactie en leden haalden herinneringen met elkaar op. Met Kerstmist hebben wij hierop een variante bedacht, de KLJ-bingo kersteditie.

KLJ Balen en het christmascountdownspel

  • -16: Om onze leden elke activiteit te laten komen, hebben we een doos gemaakt en elke activiteit de namen van de aanwezige leden erin gestopt. De leden die op het einde van het jaar het meeste waren gekomen hadden dus meer kaartjes in de doos zitten. Op het einde van het KLJ-jaar werd er een naam getrokken en dit lid won een prijs.
  • +16: Onze oudste leden missen al een hele tijd KLJ in real life omwille van corona. Tijdens een onlineactiviteit, die we tweewekelijks organiseerden, vertelden ze ons dat het een van de weinige ontspanningsmomenten waren die ze hadden. Daarom hebben we een Christmascountdownspel gemaakt. Op 6 december kregen onze leden een doos gevuld met pakjes. Vanaf die dag kregen ze elke dag een opdracht via Messenger (vb: zing samen het KLJ-lied via videochat, organiseer een mini-fuif van 1 minuut met je huisgenoten, schrijf een kaartje naar een andere KLJ'er ...). Als ze deze opdracht konden uitvoeren, moesten ze hiervan een foto of video posten in de groepschat en mochten ze een pakje openen (bv.: KLJ-pen, KLJ-tatoage, groepsmascotte, popcorn ...). We speelden het spel tot Kerstmis. Zo hadden onze leden toch een leuke dagelijkse ontspanning tijdens hun examens. Via de opdrachten betrokken we ook de familie van de leden, want sommige opdrachten moesten gefilmd worden door iemand anders of moest je samen uitvoeren. Dit is ideaal om ouders te betrekken bij KLJ. Verder zorgde het beeldmateriaal voor heel wat leuke, sfeervolle en grappige momenten in de groepschat.

KLJ Vissenaken maakte voor elke leeftijdsgroep een ledenbinding

  • Ledenbinding +12: +12-leden aantrekken om naar de KLJ te komen, hoe doe je dat? De +12 leiding van KLJ Vissenaken deed dit aan de hand van een klantenkaart. Elke keer als je naar de KLJ komt, krijg je een sticker op je klantenkaart. Er zijn in totaal 12 stickers te verdienen. Wie 4 stickers heeft (4 keer naar de KLJ gekomen), krijgt een klein snoepzakje. Wie 8 stickers heeft, krijgt een klein cadeautje en wie 12 keer komt krijgt een cadeautje uit de KLJ-webshop.
  • Ledenbinding 9 tot 12 jaar: Deze groep heeft als ledenbinding een jaarbord met daarop alle verjaardagen van de leden en wie er rond een activiteit jarig is, krijgt dan een cadeautje. We sturen ook kaartjes naar leden die langer dan twee weken niet naar de KLJ gekomen zijn met de boodschap “we missen je”.
  • Ledenbinding 6 tot 9 jaar: De leden hebben in het begin van het jaar elk een gepersonaliseerd doosje mogen maken waarin ze voor elke activiteit waar ze naartoe komen een muntje in krijgen. Ook verstoppen we elke activiteit Bertje Big. De leden moeten deze om te snelste zoeken, het lid dat hem als eerst vindt krijgt een extra muntje in zijn gepersonaliseerd doosje. Wanneer een lid 10 muntjes in zijn/haar doosje heeft, krijgt het lid een klein cadeautje (gom, potlood, ...) Wanneer er 15 muntjes in het doosje steken krijgen ze een groter cadeau zoals een KLJ-brooddoos.

KLJ Beseveld haalde alles uit de kast voor hun +16

  • In het begin van ons werkjaar voorzien we normaal altijd 2 à 3 activiteiten die draaien rond ledenbinding. Vooral om de nieuwe leden zo goed mogelijk te integreren in onze KLJ. Door corona moesten we origineel omspringen met de activiteiten om te voldoen aan de maatregelen, maar ook om te zorgen dat de nieuwe leden zich snel zouden thuis voelen. We organiseerden een kennismakingsquiz zodat de nieuwe leden de KLJ en de bestaande leden wat beter leerden kennen. We zorgden ook voor online activiteiten bv.: een spelletjesavond maar dan online of gewoon eens samenkomen online voor een babbeltje. Ook deden we ondertussen nog doorlopende activiteiten zoals geocaching en een uitgestippelde fietstocht met daaraan een fotozoektocht gekoppeld. Met deze activiteiten waren punten te verdienen. Daarvan maakten we een klassement en de top 3 werd beloond met een prijs.
  • Als ledenbinding helpt het vooral als de leden in hetzelfde gekleed zijn zoals de KLJ-trui. Dat is echt ZALIG! We maken hiervoor ook veel reclame in onze Facebookgroep om dit allemaal zo veel mogelijk te doen. Bij de eerste activiteiten krijgen de leden de kans om een KLJ-trui, -polo, -bloes of -hemd aan te kopen
  • Naast de KLJ-activiteiten voetballen we de eerste en de derde zondag van de maand met een 15-tal personen. Tijdens de zomer doen de vendeliers en wimpeliers dit ook. Hierdoor krijgt iedereen een betere band met elkaar.
  • Op onze fuiven proberen we de leden zoveel mogelijk aan het werk te zetten. We proberen vanuit het bestuur de leden warm te maken om te komen helpen, zodat iedereen een steentje kan bijdragen en het bestuur niet alleen moet opdraaien voor al het werk. Vooral met de opkuis doen we een warme oproep om te helpen tot het bittere einde. Wie dat doet, wordt dan ook flink beloond achteraf met bijvoorbeeld een gepersonaliseerde zonnebril, fleecedekentje met de naam op…
  • elk jaar komt Sinterklaas langs op een activiteit en krijgen alle leden iets, zoals een KLJ-brooddoos en zak met lekkers.
  • Op onze Facebookgroep komen ook soms niet-KLJ-activiteiten waar de leden dan vrij zijn om op in te gaan. Dit kan zijn afspreken voor een tractorwijding, trekkertrek, eetfestijnen ... Ook met oudejaarsavond gaan we met een groot deel van onze KLJ naar dezelfde fuif, wat natuurlijk extra fijn is. Dat maakt het nog leuker om als KLJ-oud en nieuw te vieren!
  • We proberen de kostprijs van onze activiteiten zo laag mogelijk te houden. We maken de leden duidelijk dat ze reclame moeten maken voor onze fuiven en evenementen, zodat zij dan goedkope activiteiten kunnen doen, gratis drank kunnen krijgen in het lokaal… Dit stimuleren we door “doelen” voorop te stellen, bijvoorbeeld als x-aantal mensen zich op aanwezig zetten op het Facebookevenement van onze fuif, wordt er een gratis vat gegeven op het bedankingsfeestje.
     

 

KLJ Wechelderzande gaf een groots sinterklaascadeau

Met de leiding zijn we dit jaar bij elk lid aan de deur geweest. Zo konden we op een veilige manier nog eens een babbeltje doen met de leden en de ouders. Maar er was ook een andere redenen hiervoor. Alle leden verdienden het om een Sinterklaascadeau te krijgen. Elk lid kreeg een zakje, dat we besteld hadden bij Lotus. In zo'n zakje zaten maar liefst meer dan 15 koeken en een gratis ticket voor Bobbejaanland!