Skip to main content

Het 5-dorpenspel

een spel van Mediaraven vzw
een spel van Mediaraven vzw

Over het spel

  • ongeveer 2 uur
  • 10 tot 70 spelers, 9 tot 25 jaar
  • onbepaald

Uitleg

Speluitleg

Dit spel kan 's nachts gespeeld worden en in een bos, maar dat is geen
vereiste.



We bevinden ons in de streek der 5 Dorpen, en de afgevaardigde van de
streek vertelt dat hij op zoek is naar enkele slimme handelaars die bereid zijn handel te
drijven tussen de 5 dorpen.  Uiteraard zullen ze er zelf een mooie duit aan
overhouden, want wat je in het ene dorp koopt, kan je in het andere met winst verkopen.


Er is wel een klein probleem: tussen de dorpen barst het van de
Dwaallichten: rare wezens die je beroven als je in hun buurt komt.


De leden worden verdeeld in groepjes van 2 à 3 personen.  Ze krijgen
een startkapitaal en moeten verder zelf maar uitzoeken wat de meest winstgevende handel is
(zie de  prijzenschema's).





Spelregels:


Groepjes:



  • kopen bij de ene stad dingen aan en verkopen die aan de andere stad,
    telkens aan de prijs die op de prijslijst (zie verder) staat.



  • mogen aan elkaar vragen stellen zoveel ze willen (maar zijn niet
    verplicht er ook te beantwoorden)



  • mogen in elk dorp de prijslijst
    raadplegen



  • mogen elkaar NIET overvallen



  • mogen wegrennen van dwaallichten, maar als 1 lid van de groep getikt
    wordt, moeten ze iets afstaan.  Dat iets is ofwel:



    • 1 uraniumstaaf



    • 1 zak graan



    • 2 kennisboeken



    • 2 zakjes geneeskrachtige kruiden



    • 2 kunstvoorwerpen






Dwaallichten:



  • tikken zoveel mogelijk groepjes en ontnemen hen goederen (zie hierboven)



  • brengen afgenomen goederen terug naar de dorpen



  • brengen ook goederen die de dorpen kochten terug naar het
    oorspronkelijke dorp, indien nodig



  • hebben de neiging om naar het einde van het spel zo corrupt als een
    politicus
    de pest te worden



  • zorgen er tussendoor voor dat toch geen enkel groepje zonder geld of
    goederen valt (desnoods door goederen op de zwarte markt te verkopen, ...)




Dorpen:



  • Veranderen enkel hun prijzen als dit het spel ten goede komt
    (bijvoorbeeld als hun geld begint op te raken, ...)






Personages


Groepjes: de leden, bij voorkeur in groepjes van 3 of 4 personen


Dwaallichten: leiding, 1 persoon per 3 à 4 groepjes


Dorpen: leiding, 5 personen




Materiaal



  • per dorp: 1 ingevuld prijzenschema, een pen, een stapel geld, hun
    "produkt" (zie prijzenschema's)



  • per groepje: een startkapitaal




Produkten (maak er
voldoende van elk):



  • Kennis: (afbeelding van) een boek



  • Uranium: een staaf (of afbeelding)



  • Geneeskrachtige kruiden: een plastiek zakje met een of andere plant



  • Graan: een zakje graan



  • Kunstvoorwerp: (een afbeelding van) een kunstvoorwerp




Het wordt pas echt grappig als je niet met
kaartjes speelt, maar met echte boomstammen, pionierpalen, telefoonboeken, grote zakken
met touw (graan) en allerlei rare grote kunstobjecten. De dwaallichten moeten dan wel
extra op de veiligheid letten bij het rennen met al de spullen . Ze hoeven alleen maar het
idee te geven dat ze wat willen afpakken.


Prijzenschema's:


De posten mogen de
prijslijsten redelijk vrij hanteren. Zo kan je plots dingen beginnen verkopen onder het
motto "twee voor de prijs van een" (een tafel en een bank), kan je korting
bedingen op uraniumstaven door middel van een dansje etc.


eerste, ingevuld prijzenschema:






























Klooster

Aanbod:Kennis
Prijs:5
Uranium10
Geneeskrachtige kruiden15
Graan25
Kunst25






























Tjerno

Aanbod: Uranium
Prijs:20
Kennis10
Geneeskrachtige kruiden15
Graan20
Kunst15






























Zalk

Aanbod:Geneeskrachtige kruiden
Prijs:5
Kennis20
Uranium25
Graan10
Kunst15






























Cornbelt

Aanbod:Graan
Prijs:10
Kennis15
Uranium40
Geneeskrachtige kruiden10
Kunst15






























Italy

Aanbod:Kunst
Prijs:10
Kennis10
Uranium80
Geneeskrachtige kruiden10
Graan15

Met dank aan Frank van Lingen

Doel
Zo veel mogelijk winst proberen maken

Omschrijving
We bevinden ons in de streek der 5 Dorpen, en de afgevaardigde van de streek vertelt dat hij op zoek is naar enkele slimme handelaars die bereid zijn handel te drijven tussen de 5 dorpen.