Skip to main content

The decibel battles

een spel van Chirojeugd Vlaanderen
een spel van Chirojeugd Vlaanderen

Over het spel

  • 0 tot 0 spelers, 12 tot 14 jaar
  • binnen en buiten

Uitleg

Shout, shout, let it all out! Tito's brullen al eens graag al hun energie eruit. Vandaag is daar een uitstekende gelegenheid voor! De leiding is op zoek naar de fanclub die het luidste kan gillen voor hun favoriete muziekgroep. Wie wint de decibelmeter?

Doel van het spel

Het doel is eenvoudig: in de finalebattle zoveel mogelijk decibels produceren. Door tijdens de voorrondes zoveel mogelijk battles te winnen, verdienen de twee fanclubs geld. Dat kunnen ze gebruiken om zoveel mogelijk (decibelproducerend materiaal) te kopen.

Voorbereiding

  • Stuur de tito's op voorhand een uitnodiging voor een meet-and-greet of fandag met een van hun nieuwe favoriete bands. Dua Lipa, Arctic Monkeys, kies er maar eentje uit! Dresscode: festival!
  • Kleed het terrein rond het Chirolokaal in als festivalweide. Zet enkele ijzeren dranghekken. Voorzie een ingang met bewaking! Maak eventueel een festivalbandje.
  • Neem enkele leuke festivalattributen mee. Denk aan: de luchtzitzak (het attribuut van 2018!), een poncho, kartonnen borden om op te schrijven, enz.
  • Verkleed je zelf als enkele artiesten.
  • Voorzie extra materiaal waaruit lawaai komt, voor de openbare verkoop.
  • Voorzie wat muziek op jullie gsm voor de stop-de-bandronde
  • Voorzie een decibelmeter (je kunt die uitlenen of als app installeren op een smartphone).

Verloop van de fandag

Fanclubverdeling

Verdeel de tito's in twee groepen aan de hand van de decibels die zij kunnen produceren. Laat de tito's per duo staan. Laat hen om de beurt roepen. Beslis wie het luidst roept. Die tito laat je doorgaan naar fanclub A, de andere gaat naar fanclub B. Bij het volgende duo doe je het omgekeerd: de luidste tito naar fanclub B, de andere naar fanclub A. Wanneer de teams compleet zijn, laat je hen een naam verzinnen voor de fanclub.

Battles tussen de fanclubs

Battle 1: Stop-de-bandronde

Goede fans kunnen elk lied meezingen. Laat aan de fanclubs drie liedjes horen. Op een bepaald moment draaien jullie het geluid dicht. De bedoeling is dat zij foutloos verder kunnen zingen tot jullie het volume weer open draaien. De groep die dat het beste doet voor de drie liedjes, wint de som geld.

Battle 2: Skydiven

Laat elke fanclub een parcours afleggen met één iemand van hun club die ze op hun handen dragen. De fanclub die het parcours het beste aflegt (jullie bepalen zelf de criteria), wint de battle en krijgt een som geld! Een andere mogelijkheid is dat je de snelste fanclub laat winnen.

Battle 3: Bodyguardtest

Welke fanclub kan het beste de bodyguards ontwijken? Baken een veld af met in het midden een dik touw. Laat elke fanclub aan een kant van het terrein staan (dikkeberthagewijs). In het midden staan jullie, de bodyguards. Wanneer jullie een fluitsignaal geven, is het de bedoeling dat alle leden naar de andere kant lopen en in het midden onder het touw door kruipen. De laatste tito die onder het touw kruipt, valt af en staat mee in het midden als bodyguard.

Dit doen jullie tot er één tito overblijft. De fanclub van die tito wint de battle en verdient de som geld.

Tip: jullie kunnen ook eens een variant doen, zoals de tito's over het touw te laten kruipen.

Battle 4: de decibelmuur doorbreken

Elke fan weet het: op een optreden moet je soms heel luid kunnen praten om gehoord te worden. Laat elke fanclub één chinese vrijwilliger aanduiden. Die persoon moet op tien meter van de rest van de fanclub gaan staan. De fanclub moet tien woorden tot bij dat lid van hun fanclub krijgen. De andere fanclub mag hen op allerlei manieren hinderen. De fanclub die het meeste woorden juist kan doorgeven, wint de battle.

Einde van het spel: final battle

Het spel eindigt met een openbaar verkoop van allerlei soorten materiaal. Beide fanclubs mogen hun geld gebruiken om materiaal op te kopen. Ze kiezen dus zelf hoeveel ze van hun geld willen besteden aan welk item. Wanneer al het materiaal verdeeld is, kan de strijd om de decibelmeter beginnen! Beide clubs krijgen twee pogingen om zoveel mogelijk geluid te produceren. Laat een 'officiële gerechtsdeurwaarder' het aantal geproduceerde decibels noteren. De fanclub die het hoogste aantal decibels geproduceerd heeft, heeft gewonnen en mag hun prijs komen halen op het podium. Tijd voor een feestje! Let's get loud!