Skip to main content

Ledenwerving: nieuwe KLJ-leden vinden

Zet je KLJ-afdeling in de kijker voor kinderen en jongeren die interesse kunnen hebben. Want jullie hebben zò veel te bieden! Hoe trek je de aandacht? We zetten je graag op weg ...
 

Zet je KLJ-afdeling in de kijker voor kinderen en jongeren die interesse kunnen hebben. Want jullie hebben zò veel te bieden! Hoe trek je de aandacht? We zetten je graag op weg ...
 

De juiste focus

Kijk naar je ledencijfers. Stem je ledenwervinsgcampagne af op de juiste doelgroep: welke leeftijdsgroepen zijn fors gedaald of heel zwak vertegenwoordigd? Je kan je ledencijfers raadplegen via Click.

Beslis vervolgens of je moet mikken op ouders of op jongeren zelf. Wie zijn de beslissers? Bij jongere kinderen bepalen ouders vaak of hun kinderen van KLJ komen proeven. Bij oudere kinderen, tieners en jongeren, zijn het de potentiële leden zelf die moeten overtuigd worden.

Dé kernwoorden van je ledenwerving

Binnenkort is het tijd om opnieuw leden te werven. G​​​​​​ewoon wat flyertjes en affiches verspreiden? Nee, leden werven vraagt iets meer energie. Als je daarover doelgericht vergadert, gebruik dan gerust de ledenwervingskubus. Maak je actie voldoende …

  • Herkenbaar: Het is in één oogopslag duidelijk dat deze communicatie van KLJ komt. 
  • Kwalitatief: Mooi en verzorgd communicatiemateriaal straalt inzet uit.
  • Persoonlijk: Mensen worden persoonlijk aangesproken.
  • Samenhangend: Al de onderdelen van de campagne vormen een mooi samenhangend geheel.
  • Klaar en duidelijk: De boodschap is duidelijk, kort en bondig voor de juiste doelgroep: wie, wat, waar, wanneer, waarom.
  • Hip en trendy: De campagne is eigentijds, gedurfd, aantrekkelijk, grappig, actueel ...
  • Leeftijdsgericht: Je campagne is aangepast aan de leeftijdsgroep en de ouders ervan.
  • Goed gepland: De verschillende onderdelen van de campagne hebben een slimme timing.
  • Opvallend: Wat in het oog springt, mysterieus is … wordt opgemerkt tussen alle andere boodschappen die kinderen en hun ouders krijgen.

Inspiratie voor een geslaagde ledenwervingsactie

Je hebt je focus en snapt de kernwoorden, maar de creativiteit is even zoek? Hier alvast wat inspiratie om je verder te helpen!

Denk bij ledenwerving ook aan je netwerk. Ga eens luisteren bij KVLV of Landelijke Gilden of zij geen potentiële kinderen of kleinkinderen in huis hebben. Misschien kan je ook via hun een uitnodiging voor je startdag sturen of adressen voor huisbezoeken verzamelen? Daarnaast kan je contact opnemen met je oud-leden. Misschien hebben zij nu kinderen die bij jou in de KLJ kunnen komen. Haal oude ledenlijsten boven en bekijk wie al een mini-KLJ’ertje of een flinke 15-jarige kan hebben. 

Een goede ledenwerving is ook de mond-tot-mondreclame van je eigen leden. Zorg ervoor dat zij zich amuseren, dan brengen zij graag iemand nieuw mee. Je basiswerking blijft dus het belangrijkst.

Graag hulp bij het uitwerken van je ledenwervingsactie?

KLJ-vrijwilligers komen vorming op maat geven! Vind het aanvraagformulier op Click.

Vraag aan

Het hele jaar door

Leden werven, da’s zeker niet enkel iets voor in het begin van het werkjaar. Leden kan je het hele jaar door inschrijven én dus werven. Mond-aan-mond-reclame blijft één van de belangrijkste manieren om nieuwe leden aan te trekken. Maar je kan ook enkele specifieke acties organiseren doorheen het jaar.

Open activiteit 

Promotie, onthaal en nazorg zijn hierbij heel belangrijk. Zorg dat je uitgebreid je open activiteit promoot (affiches, lokale media, sociale media, mensen aanspreken…), voorzie een warm welkom en geef voldoende info. Zorg op het einde van de activiteit voor een klein aandenken, wat informatie en nodig de aanwezigen uit voor je volgende ‘gewone’ activiteit. Voorbeelden van open activiteiten zijn…

 

  • een vriendjesdag (tip: geef uitnodigingen aan je leden zodat zij die aan vriendjes kunnen geven die nog niet in de KLJ zitten)
  • een Sinterklaasactie
  • een speelstraat
  • een volleybal- of minivoetbaltornooi
  • paintball of bowling of … met vrienden
  • een KLJ-café

 

Open kamp

Ook een ‘open kamp’ is een vorm van werving. In plaats van de regel te hanteren ‘je moet minstens zoveel keer komen naar de activiteit voor je mee mag op kamp’, kan je er voor kiezen om nieuwe leden aan te trekken door hen uit te nodigen voor het kamp. Als het potentiële lid het uiteindelijk geweldig vond, zal het je zeker lukken hem of haar te overtuigen om lid te worden van je KLJ-afdeling.

Meer info over tussentijdse ledenwerving vind je hier

Voorbeelden

Site by Wieni