Werf nieuwe leiding op maat en hou rekening met enkele tips voor een geslaagde wervingsactie:
Beter een leuk filmpje dan een affiche
Een mooie affiche spreekt natuurlijk meer aan dan een minder mooie affiche. Is er iemand geïnteresseerd, maar heeft die geen idee wie nu die toffe bende is? Maak een filmpje van je leidingsgroep en stel jezelf op een originele manier voor. Zo weten ze zeker dat ze bij een toffe bende terechtkomen!
Hoe persoonlijker jouw wervingsactie, hoe beter
Pas jouw wervingsactie aan op de streek, jouw afdeling en bende. Kies een leuke slogan of gadget die past en in de kijker komt. Vergeet niet mensen persoonlijk aan te spreken, geef ze een compliment. Wedden dat je in geen tijd enkele geïnteresseerden hebt?
Gebruik actief sociale media
Delen, liken, … Sociale media is hét instrument om meer bekendheid te krijgen bij mensen die je anders moeilijker bereikt. Zet niet alleen hierop in, maar maak er zeker gebruik van.
Breng een positief verhaal.
Panikeren is geen goed idee: het is nog steeds leuk om leiding te geven en we willen jou er graag bij!
Maak promo op een evenement in de buurt
En spreek dan ook mensen aan die niet aan de leeftijd voldoen: misschien kennen zij wel iemand die geïnteresseerd is.
Kom in KLJ-uniform naar buiten
Wees zichtbaar als groep: wie zou er nu niet bij die bende willen horen?
Voorbeeldacties
Jouw afdeling is niet de eerste die met een leidingstekort te maken kan krijgen. Verschillende afdelingen gingen hier al creatief mee aan de slag.
Leuke concepten
- Vriendjesdag: de mensen uit de +16 en/of leiding brengen die dag iemand mee om kennis te maken met de KLJ tijdens een activiteit.
- Organiseer een winactie, bijvoorbeeld via een fotowedstrijd op Facebook, een deelactie, …
- Zoek de 10 verschillen in een foto of affiche.
- Leidingwervingsbarbecue.
- Post een vacature op Facebook.
- Deel flyers uit bij een deur-aan-deurverkoop, handig als je bijvoorbeeld al een jaarlijkse koekjesverkoop organiseert.
- Ga affiches plakken en maak promo op een lokaal evenement of marktdag.
Voorbeelden uit afdelingen
- KLJ Putte: zocht in 2019 nieuwe leiding via o.a. een oproep op Facebook en een infomoment, een oproep in de krant en een plakavond in de (buur)gemeente.
- KLJ Bocholt: zocht in 2019 nieuwe leiding o.a. via Facebook met een winactie.
- KLJ Schiplaken: wierf in 2017 nieuwe leiding en maakte hiervoor een promofilmpje. Het werd een groot succes en ze konden maar liefst 7 nieuwe leiding vinden!
- KLJ Tildonk: Organiseerde een leidingwervingsbarbecue. Gratis voor iedere geïnteresseerde, iedereen bracht zijn eigen vlees/veggieburger mee, de rest werd door de KLJ voorzien.
- KLJ Nederename: Zocht in 2019 nieuwe leiding via een Facebookevenement
Ook andere communicatie spreekt aan
Je kan je leidingsploeg ook altijd voorstellen via Facebook of YouTube, zelfs als je geen nieuwe leiding nodig hebt. Ook kampfilmpjes delen met de boodschap “Kom ook bij onze leuke bende!” kan zeker aanspreken, ook voor ledenwerving. In onderstaande filmpjes van afdelingen kan je alvast wat inspiratie vinden.
Daarnaast is het handig om als afdeling je sociale media up-to-date te houden. Geïnteresseerden die misschien wel lid of leiding willen worden van jouw afdeling kunnen zo gemakkelijk zien wat jullie allemaal organiseren en wie er in de leiding zit.
Hier vind je nog meer tips over hoe je aan communicatie en PR doet.