Skip to main content

Win de KLJ-Trofee!

Heb je een fantastisch ledenwerving-, ledenbinding- of leidingsbindingsactie gedaan? Dan verdient dat een prijs! Elk jaar worden 5 regionale kampioenen en 1 nationaal kampioen per thema verkozen. Je originele initiatief wordt nadien ook gedeeld met alle KLJ’s van het hele land.

Heb je een fantastisch ledenwerving-, ledenbinding- of leidingsbindingsactie gedaan? Dan verdient dat een prijs! Elk jaar worden 5 regionale kampioenen en 1 nationaal kampioen per thema verkozen. Je originele initiatief wordt nadien ook gedeeld met alle KLJ’s van het hele land.

De prijzen

De KLJ-trofee is een nationale wedstrijd met regionale voorrondes. Op regionaal niveau wordt een regionaal kampioen gekozen en een opvolger. De regionaal kampioen gaat door naar de nationale wedstrijd. Daar wordt de nationaal kampioen beloond met een KLJ-trofee. Dus er zijn volgende prijzen in de wacht te slepen:

4 categorieën

  • Ledenwervingsactie
  • Ledenbindingsactie
  • Leidingsbindingsactie
  • Bonuscategorie: Beste inkleding van een activiteit of kamp

Winnaars in elke categorie

  • Regionaal kampioen én regionale opvolger (in 4 categorieën & 5 regio's = 40 prijzen)
  • Nationaal kampioen (in 4 categorieën = 4 prijzen)
  • Nationale publieksprijs (in 4 categorieën = 4 prijzen)

Dit wil zeggen dat er in totaal 48 (!) prijzen in de wacht te slepen zijn!

Hoe scoor je punten?

Hoe worden de punten verdeeld?

Regionaal:

Het Regionaal Bestuur van elke regio bepaalt per categorie een winnaar en een opvolger. Daarbij houden ze de kernwoorden per categorie in het achterhoofd.

 

Nationaal:

  1. Elk Regionaal Bestuur rankt de 5 regionale kampioenen van 1 (minst goed) tot 5 (best).
  2. De regionale en nationale werkgroepen ranken de 5 regionale kampioenen van 1 (minst goed) tot 5 (best).
  3. Alle regionale kampioenen verschijnen in een fotomap op Facebook. Op basis van de vind-ik-leuks worden de acties gerankt van 1 (minste likes) tot 5 (meeste likes)
  4. Op basis van de punten van het Regionaal Bestuur, de werkgroepen en de vind-ik-leuks op Facebook wordt de winnaar gekozen. Hierbij tellen de punten van het Regionaal Bestuur en de werkgroepen elk voor 2/5e van het eindtotaal en de scores via Facebook voor 1/5e.

Kernwoorden ledenwerving

Elk regiobestuur mag punten geven op 9 criteria. Is je actie voldoende … 

  • Herkenbaar: Het is in één oogopslag duidelijk dat deze communicatie van KLJ komt.
  • Kwalitatief: Mooi en verzorgd communicatiemateriaal straalt inzet uit.
  • Persoonlijk: Mensen worden persoonlijk aangesproken.
  • Samenhangend: Al de onderdelen van de campagne vormen een mooi samenhangend geheel.
  • Klaar en duidelijk: De boodschap is duidelijk, kort en bondig voor de juiste doelgroep: wie, wat, waar, wanneer, waarom.
  • Hip en trendy: De campagne is eigentijds, gedurfd, aantrekkelijk, grappig, actueel ...
  • Leeftijdsgericht: Je campagne is aangepast aan de leeftijdsgroep en de ouders ervan.
  • Goed gepland: De verschillende onderdelen van de campagne hebben een slimme timing.
  • Opvallend: Wat in het oog springt, mysterieus is … wordt opgemerkt tussen alle andere boodschappen die kinderen en hun ouders krijgen.

Kernwoorden ledenbinding

Elk regiobestuur mag punten geven op 8 criteria.

  • Worden aanwezigheden opgevolgd op een leuke en originele manier?

  • Wordt een ‘doorloper’ gebruikt gedurende verschillende weken?

  • Is er oog voor een hechte groepssfeer?

  • Krijgen leden inspraak?

  • Krijgen leden verantwoordelijkheid met de nodige ondersteuning?

  • Worden leden in de watten gelegd met een verwenactie?

  • Is er aandacht voor contact met de ouders?

  • Is de actie gericht op de juiste leeftijd(en)?

Kernwoorden leidingsbinding

Elk regiobestuur mag punten geven op 7 criteria. 

  • Wordt een ‘doorloper’ gebruikt gedurende verschillende weken?

  • Is er oog voor een hechte groepssfeer?

  • Krijgen leid(st)ers inspraak?

  • Worden leid(st)ers in de watten gelegd met een verwenactie?

  • Is er oog voor ‘gewoon’ gezellig samenzijn voor de leidingsploeg?

  • Is er aandacht voor de nieuwkomers onder de leiding?

  • Wordt de juiste leid(st)er ingezet in de juiste functie?

Kernwoorden bonuscategorie

 

Elk regiobestuur mag punten geven op 6 criteria. 

  • Wekt de inkleding belangstelling op?
  • Daagt de inkleding uit en motiveert het om te spelen?
  • Is de inkleding een toffe manier om je spel uit te leggen en een kamp te laten beleven?
  • Maakt de inkleding alles heel aantrekkelijk?
  • Geeft de inkleding de mogelijkheid om zich in te leven?
  • Stimuleert de inkleding de fantasie?

KLJ-trofee '22-'23 in de wacht slepen?

De regionale winnaars voor de KLJ-Trofee van 2022-2023 zijn bekend. Je vindt ze in het Trofeeënboekje hieronder.

Tot 31 december 2022 kon elke afdeling haar acties indienen. Vervolgens werden de winnaars per regio bepaald. Nu wordt er in elke categorie nog 1 nationale winnaar geselecteerd uit de regionale winnaars.

Wie wint de KLJ-Trofee 2022-2023?

Bekijk de regionale winnaars

Inspiratie acties

In de bundels van de voorbije jaren vind je tal van leuke voorbeelden om te werken aan je ledenbinding en ledenwerving. Probeer de ideeën uit in jouw dorp, of verzin een variatie die bij jullie past!