Skip to main content

ADD of ADHD

Iedereen reageert anders op prikkels. Kinderen en jongeren die met ADHD leven kunnen onoplettend, hyperactief of impulsief overkomen, al zijn deze kenmerken niet bij iedereen even zichtbaar en komen ze vaak op uiteenlopende manieren tot uiting. Ontdek op deze pagina hoe je hier mee kan omgaan.

Iedereen reageert anders op prikkels. Kinderen en jongeren die met ADHD leven kunnen onoplettend, hyperactief of impulsief overkomen, al zijn deze kenmerken niet bij iedereen even zichtbaar en komen ze vaak op uiteenlopende manieren tot uiting. Ontdek op deze pagina hoe je hier mee kan omgaan.

Hoe omgaan met ADHD?

ADHD, of officieel ‘Attention Deficit Hyperactivity Disorder’, is de overkoepelende term die gebruikt wordt om te spreken over personen die met onoplettendheid, hyperactiviteit en impulsiviteit leven. Als leiding hier mee te maken krijgt, kan dit aanvoelen als moeilijk gedrag, maar eigenlijk is hier niets mis mee. Met die insteek en de volgende tips kunnen jullie samen aan de slag om er zo met z’n allen iets leuks van te maken, want daar draait het om: samen KLJ beleven.

Leer elkaar kennen

  • Ga in gesprek over wat jullie beiden graag doen, wat jullie van elkaar verwachten en waar jullie het moeilijk mee (kunnen) hebben. 
  • Betrek ook ouder(s) en/of begeleiding bij dit proces, zij kunnen je perfect vertellen hoe je het beste met elkaar kan omgaan. Ook wat betreft eventuele medicatie kunnen zij je gericht informeren.

Communiceer duidelijk

  • Communiceer in duidelijke en eenvoudige taal over wat er gaat gebeuren. 
  • Trek voor je gaat spreken de aandacht van je publiek.
  • Gebruik visuele hulpmiddelen en gebaren om je boodschap kracht bij te zetten. Een planning aan jullie sjaaltjes hangen of een spiekbriefje in iemands broekzak steken kan soms heel wat houvast bieden. 
  • Splits uitgebreide en moeilijke opdrachten op in kleine taakjes en doe ze voor om het nog duidelijker te maken. 
  • Toets af of jullie elkaar op dezelfde manier begrepen hebben, dat is eigenlijk de simpelste manier om misverstanden te vermijden. Dit kan je doen in groep, maar soms doe je het beter persoonlijk. Een persoonlijke aanpak zorgt er bij heel wat kinderen en jongeren voor dat ze gemakkelijker aangeven wat ze nog niet helemaal snappen. 
  • Leg de lat niet te hoog. Het is niet realistisch om van kinderen en jongeren te verwachten dat ze muisstil zijn en niet bewegen als je een uitleg geeft. Voor kinderen en jongeren met ADHD is dit bovendien een nog grotere uitdaging. Je hoeft de lat dan ook niet per sé voor iedereen op dezelfde hoogte te leggen. Is het echt een probleem als Micha af en toe is wat zit rond te kijken? 
  • Denk er ook aan dat wanneer er iets niet goed loopt, je elkaar aanspreekt op dat gedrag en verklaart waarom iets niet kan. Dat is makkelijker te kaderen en komt beter over dan zeggen: ‘jij bent toch een moeilijke’. Zo is ieder moment een nieuwe kans om bij te leren en met een schone lei te beginnen. Je hoeft ook niet te hameren op het telkens opnieuw aanbieden van excuses, dit kan ook met daden. De juiste houding mag best voldoende zijn.

 

Zorg voor structuur en voorspelbaarheid

  • Geef op voorhand aan hoe de planning in elkaar zit.
  • Hou er rekening mee dat kinderen en jongeren soms tijd en ruimte nodig hebben om hun gedachten en energie de vrije loop te laten. Bekijk samen waar, wanneer en hoe je zo’n vrije momenten kan inrichten. Je hoeft daarbij ook niet te focussen op bepaalde individuen, iedereen is wel eens overenthousiast of heeft op bepaalde momenten nood aan rust. Zo kan je op rustige activiteiten een uitleefmoment voorzien en in intense periodes met veel prikkels dan weer afkoelmomentjes inrichten. 
  • Je kan ook keuzeactiviteiten organiseren. Dit is een ideale manier voor kinderen en jongeren om bewust te leren kiezen voor iets waar ze zin in en nood aan hebben. Heeft de ene nood aan wat rust en wil de andere zich nog eens uitleven? Dan kom je met het aanbieden van het slaapzakkenspel of een spelletje honkbal voor het slapengaan tegemoet aan beide noden. 

 

Maak samen afspraken en baken grenzen af

  • Maak samen afspraken en verduidelijk wat de gevolgen zijn als deze niet nageleefd worden.
  • Herhaal tijdig wat er wel en niet kan, en hang deze regels op een zichtbare plek op in jullie lokaal.
  • Beloon in de eerste plaats de juiste houding zonder overmatig te betuttelen. Een complimentje is gratis en bevestigt kinderen en jongeren dat ze goed bezig zijn.
  • Vergeet ook niet jouw grenzen als leiding te benoemen. Door tijdig aan te geven dat het te intens of te veel wordt, blijft het plezant en haalbaar voor iedereen.

Wil je meer weten of heb je hulp nodig?

  • Zit je nog met vragen? Communiceer in de eerste plaats met je lid, zij kunnen het best uitleggen wat er in hen omgaat en wat ze nodig hebben.
  • Spreek bij onduidelijkheden ook met ouders en of begeleiding, zij kennen je lid meestal het best. 
  • Contacteer ons met je vragen. Wij kunnen samen met jou en je pedagogische medewerker gericht op zoek gaan naar antwoorden op jullie vragen of je in contact brengen met de juiste partner die dat beter kan. Onze contactgegevens vind je aan de rechterzijde van deze pagina. Je kan je vragen ook mailen naar kljvooriedereen@klj.be, dan zoeken wij ineens uit wie jou het beste een antwoord kan geven.
  • Wist je trouwens dat we in KLJ heel wat vorming aanbieden waar je concrete tips kan krijgen om met jouw situaties aan de slag te gaan? Vraag een vorming op maat aan en wij komen langs om met informatie, tips & tricks.

Extra informatie? Klik hier!

  • ZitStil informeert en ondersteunt iedereen die met de verschillende vormen van ADHD te maken krijgt. Op hun website vind je heel wat informatie die je nog verder op weg kan helpen. Je kan ook naar hun consultatielijn bellen (070 / 222 135) voor advies, hulpverlening en doorverwijzing op afstand.
  • WAT WAT bundelt op hun website informatie over ADHD met verhalen van jongeren die er op allerlei manieren mee in aanraking komen.